Af - 28/10-15 17:44

Tilbudsavisen synger på sidste versTilbudsavisen synger på sidste vers

Flere og flere husstande takker nej til tilbudsaviser, viser nye tal fra Post Danmark. Læs hvilket alternativ, der stadig holder lidt liv i tilbudsavisen.

Bildstrecke im Grossformat »

Sådan fordeler nej-procenterne sig i nogle af de danske byer. Kilder: Post Danmarks data fra 30. september 2015.

'Nej tak'.

Klistremærkerne pryder rigtig mange danskeres postkasser - og det tal vokser hvert år. Det viser nye data fra Post Danmark.

Lidt over 44 procent af alle danske husstande har aktivt valgt de fysiske tilbudsaviser fra. I 2014 var tallet 36,5 procent og i 2013 28 procent.

Tallet stiger hele tiden. Om ikke særlig længe må man til at overveje, om det kan betale sig at distribuere tilbudsaviserne. Jo færre, der får aviserne, desto dyrere bliver det jo at omdele dem.

Det siger Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School med speciale i effekt og markedsføring.

Kan du godt lide at læse om forbrug, markedsføring og andre pengerelaterede emner? Hvis du vil opdateres om emnerne, så like MX PENGE på Facebook.

Han påpeger, at der er en stor spredning i tallene, hvilket betyder, at der i Storkøbenhavn er 54 procent af husstandene, som takker nej til reklamer.

- I byen er koncentrationen af personer og butikker stor, så når over halvdelen af byens borgere ikke vil have reklamer, så har man som butik i hovedstaden en stor udfordring, siger Per Østergaard Jacobsen.

LÆS OGSÅ: Over stregen? Fitnesscenter beklager denne reklame

Informationsdirektør for Coop Jens Juul Nielsen oplyser, at der nok går omkring ti år, før deres tilbudsaviser ikke længere udkommer til husstandene i fysisk form.

- Amager, hvor der var få, som modtog vores avis, har vi testet, om det kunne betale sig ikke at distribuere avisen. Men omsætningen faldt mere, end vi sparede på distributionen, så vi har foreløbigt ikke råd til at lade være, siger han.

LÆS OGSÅ: Anders And og Den Blå Planet undskylder skjult reklame

Han fortæller, at selv når alt Coops kommunikation bliver digital, vil de stadig have en tilbudsavis. Et digitalt alternativ som Per Østergaard Jacobsen også er inde på.

- Vi kan jo se en forbrugerudvikling, hvor de unge forbrugere i mindre grad anvender de fysiske tilbudsaviser. De søger information på farten og tjekker tilbudsaviserne gennem de digitale kanaler. Der bliver i stigende grad gjort anvendelse af de digitale kanaler til at tjekke tilbudsaviser, fortæller Per Østergaard Jacobsen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Dansk Supermarked.

LÆS OGSÅ: Anders And og Den Blå Planet meldt til politiet

LÆS OGSÅ: Dansk bar anklaget for sexisme: Er denne frække video over stregen?

LÆS OGSÅ: TV: Denne reklame får folk til at tude

LÆS OGSÅ: TV: Nina Agdal forsøger at gøre Sloggi-trusser sexede: Bedøm her om det lykkes

LÆS OGSÅ: Pas på: Fupfirmaer går på rov på nettet

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress