Af - 11/06-15 09:48; Opdateret: 11/06-15 11:12

Thorning fører snævert over Løkke på de sociale medierThorning fører snævert over Løkke på de sociale medier

Helle Thorning-Schmidt (S), har et snævert forspring til sin direkte modstander Lars Løkke Rasmussen (V) på de sociale medier. Hendes strategi er dog mangelfuld, vurderer ekspert.

storybild

(Billede: Polfoto/Arkiv)

I aften står de to statsministerkandidater, Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen, ansigt til ansigt i en direkte duel på TV2.

Med sig ind til duellen kan Helle Thorning-Schmidt holde sig i baghovedet , at hun i løbet af valgets to første uger har været den partileder, som har fået mest omtale på de sociale medier.

LÆS OGSÅ: Førstegangsvælgere til politikere: Hvorfor taler I så grimt?

Det viser data fra den digitale medieovervågningsvirksomhed Meltwater, som for metroxpress har undersøgt, hvem af de ti partiledere, der er fået flest interaktioner på de sociale medier.

Ligesom de mange meningsmålinger, der tegner et billede af stort set dødt løb mellem blå og rød blok, er løbet mellem statsministeren og Lars Løkke også tæt.

Ifølge Meltwaters analyser tegner Helle Thorning-Schmidt sig for 30 procent af omtalen, imens Lars Løkke Rasmussen får 28 procent af al partilederomtale på de sociale medier. Til sammen får de to statsministerkandidater mere omtale, end de resterende otte partilere.

Ifølge digital konsulent og overvåger af sociale medier under valgkampen, Troels Runge, er det ikke mærkeligt, at netop Helle og Lars får mest omtale. Heller ikke er det overraskende, at det er så tæt mellem dem:

- Det er meget tæt lige i øjeblikket, og vi ser hele tiden, at den skifter i den ene eller andens favør, siger han til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Blå blok tager igen føringen i Voxmeter-måling

LÆS OGSÅ: Måling: Alternativet er større end nogensinde

Ifølge Troels Runge skal statsministeren dog være glad for, at hun stadig får så meget omtale, som hun gør. Hendes social medie-strategi er nemlig ifølge eksperten mangelfuld:

- Helle Thorning er simpelthen for inaktiv på sociale medier. Tag for eksempel Facebook. I forgårs postede hun én ting i løbet af et døgn. Og det er simpelthen for lidt, understreger Troels Runge.

Som han ser det, er hendes tilbagelænede strategi på især Facebook en stor svaghed, som i sidste ende kan komme til at bide hende i halen.

- Når hun har flere end 186.000 følgere på Facebook, har hun en enestående mulighed for at sætte en dagsorden. Og det er hun simpelthen nødt til, hvis hun skal gøre sig forhåbninger om at holde forspringet, siger Troels Runge, som tror, at valget kan være i fare for statsministeren, hvis hun ikke tager styrken af sociale medier mere alvorligt.

LÆS OGSÅ: Løkke: Botox-kommentar er pinlig

LÆS OGSÅ: Qvortrup: Støjberg kom også med botox-kommentar i april

- Venstre og de andre blå partier er ekstremt aktive på blandt andet Facebook, og det er en stor styrke. Helle Thorning er nødt til at komme op i gear, hvis hun skal vinde valget, vurderer han.

Overordnet set har de blå partier gennem de to første valguger fået flest interaktioner på de sociale medier. 54 procent af omtalen går til Løkke og co., imens Helles lejr må nøjes med 46 procent.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress