Af David Andersen - 10/12-15 17:46

Fodboldblad trækker artikler fra journalist bag kildefuskFodboldblad trækker artikler fra journalist bag kildefusk

Bladet Goal opsiger samarbejdet med journalist Michael Qureshi efter sagen om hans brug af fiktive kilder.

storybild

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen har taget afstand fra de artikler, som journalisten har skrevet for ham. (Billede: Polfoto)

Fodboldmagasinet Goal trækker samtlige artikler tilbage på sin hjemmeside, som journalist Michael Qureshi har været med til at skrive.

Det oplyser udgiveren Egmont torsdag i en pressemeddelelse.

Michael Qureshi blev i sidste uge bortvist fra Ekstra Bladet, da det kom frem, at han i en række artikler benyttede sig af kilder med opdigtede navne.

Nu har Egmont også kigget sine artikler i gennem, som Qureshi siden midthalvfemserne har bidraget til. I alt har han været med at levere over 500 artikler, men det vides ikke, hvor mange artikler det præcist drejer sig om.

LÆS OGSÅ: Ekstra Bladet fyrer ikke yderligere efter kildeskandale

- Vi mener ikke, at der er grundlag for at forsvare Michael Qureshi og gennemgå hver eneste artikel, selv om mange af artiklerne formentlig er uproblematiske. Derfor tager vi konsekvensen og trækker alle artikler tilbage, lyder det fra udgiverchef Marika Bark i en pressemeddelelse.

- Vi tager afstand fra Michael Qureshis metoder. Vi er som flere andre medier blevet ført bag lyset, og det beklager vi ikke mindst over for vores læsere, tilføjer hun.

Egmont vælger at tilbagetrække artiklerne, hvor der også står udenlandske navne som forfatter, da forlaget ikke er "tilstrækkeligt sikre på, at de lever op til vores standarder for god journalistik."

Magasinet Goal udkommer hver måned.

LÆS OGSÅ: Journalist snød læsere og Ekstra Bladet med falske kilder

Sagen startede med at rulle, da TV3 Sport i et indslag kunne berette, at Michael Qureshi i flere tilfælde havde brugt fiktive kilder i sine historier.

Hovedpersonen selv forklarede det med, at kilderne i artiklerne fandtes, men at han havde givet dem opdigtede navne for at skjule deres identitet. Han nægter dog at lægge deres sande identiteter frem for sin tidligere arbejdsgiver.

Også Ekstra Bladet og BT har trukket artikler tilbage, som Qureshi har været med til at skrive.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress