Af - 30/03-15 15:46; Opdateret: 30/03-15 16:57

Få en blodprøve og slip for dårlige hårdageFå en blodprøve og slip for dårlige hårdage

Kostbare frisørbesøg og shampooer samt andre mindst ligeså hårrejsende dyre stylingsprodukter er sjældent nok til at sikre et lækkert hår. Løsningen ligger i stedet blandt andet i quinoa, havregrød og valnødder.

storybild

Hvis du vil have lækkert hår, skal du søge hjælpen et andet sted end hos frisøren, hævder håreksperter. (Billede: Polfoto/Arkiv)

En nyelig undersøgelser viste, at kvinder hellere vil bruge deres penge på frisør end på at holde deres tænder sunde og raske.

Men ikke destomindre kan udgifterne til frisøren være som at hælde penge i kloakken ifølge britiske håreksperter:

- Der er ingen dyr shampoo, som kan kompensere for en dårlig diæt. Mange af mine kunder med tyndt hår og problemer i hovedbunden mangler afgørende vitaminer og mineraler, så det første jeg beder dem om er at få taget nogle blodprøver, forklarer Sara Allison til Daily Mail.

- Tyndt eller slapt og spaltet hår eller skæl kan være tegn på, at du mangler vigtige næringsstoffer, så i stedet for at fylde badeværelset op med hårprodukter, så fyld hellere din tallerken op med hårvenlig mad, supplerer læge Jan Wadstein, som er aktiv i en britisk hårkampagne, som løber af stablen lige nu.

Ifølge hårkampagnens eksperter sikrer man sig bedst lutter gode hårdage, hvis man sørger for at få godt med biotin og E-vitamin og kobber fra valnødder som alt sammen styrker hårets naturlige og oprindelige farver.

LÆS OGSÅ: Kendisfrisør: Denne musikers frisure bliver årets sommerhit

Har man derimod problemer med at håret falder af og ser det rigtigt kedeligt og slapt ud, så skal man sørge for at få masser af proteiner som indeholder lysin.

- Hår indeholder 90 procent protein, men får man for lidt protein, bør man spise quinoa – blandt andet til morgenmad, hvor man kan veksle med havregrød, som er en vigtig kilde til silica, der hjælper til at håret er mindre sprødt og slattent, anbefaler eksperterne bag hårkampagnen.

LÆS OGSÅ: TV: Død over dumt hår: Her begår de drive-by-klipning på hipstere

Vil håret ikke rigtigt vokse anbefaler de linser, som indeholder store mængder af den jern, som håret kræver for at vokse. Og mangler håret fylde er løsningen æg, der indeholder blandt andet D- og B-vitaminer samt ikke mindst biotin, som styrker produktion af keratin og øger hårets styrke og elasticitet.

Har man fået skæl, som ofte skyldes zinkmangel, skal man spise østers, krabber og hummer, og har man ikke råd til det eller bare ikke smag for dem, kan man prøve med de billigere græskarfrø. Og spalter håret er det røde og gule peberfrugter, der skal på tallerkenen:

- Peberfrugterne indeholder mange C-vitaminer, og tørt og spaltet hår er ofte et tegn på mangel på C-vitamin, som der også er mange af i jordbær, tomater, appelsiner og broccoli, uddyber Sara Allison.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress