Af Ritzau - 04/08-16 16:08; Opdateret: 04/08-16 16:43

Nedbrud i Smukfests betalingssystem koster dyrt for nogleNedbrud i Smukfests betalingssystem koster dyrt for nogle

Smukfests chipbetaling har ikke virket i flere boder. Festivalen forventer, at det vil fungere igen torsdag.

storybild

Smukfests betalingssystem med chiparmbånd har været nede flere steder onsdag og torsdag. Festivalen forventer, at problemet bliver løst i løbet af torsdag. (Billede: Scanpix/Helle Arensbak)

Gæster på Smukfest har onsdag og torsdag forgæves strakt armen frem for at betale for deres mad og drikke i flere af festivalens boder.

Festivalens armbånd er udstyret med en chip, som deltagerne kan overføre penge til og betale med. Men systemet har været ude af drift mange steder, siden festivalen åbnede.

- Vi har bare disse fem dage, så det er noget, vi tager meget alvorligt og prøver at få til at virke. For den enkelte er det irriterende, og for det sted, det ikke virker, er det et stort problem, siger talsmand Poul Martin Bonde.

Jan Lithander fra København kalder det "irriterende", at systemet har været ude af drift. Men han tager det samtidig med et smil. For regningen efter en lang onsdag aften i baren endte hos kammeraten Martin.

- Vi var otte drenge afsted på bar i aftes. Syv havde penge på chippen. Jeg var den eneste med kontanter, så det blev hurtigt dyrt, da jeg skulle betale for dem. Ingen havde penge med. Vi regnede med, at systemet virkede, siger 30-årige Martin.

Der er cirka 700 kasseapparater på pladsen, og ifølge talsmanden er det langtfra alle steder, systemet har været ude af drift.

Amalie Vedsted, som besøger Smukfest første gang, har oplevet problemet et enkelt sted. Der kunne hun og veninden i stedet betale med MobilePay.

- Det har ellers fungeret meget fint. Det er rart, for så skal man ikke have pung med, siger Amalie Vedsted.

Chip-armbåndet har i flere år været brugt til betaling på festivalen. Meldingen fra ledelsen er, at systemet vil fungere igen torsdag.

- Vi regner med, at tingene er oppe at køre i dag. Vi har haft problemer nogle steder på pladsen. Vi har mange leverandører i det, men det er primært os selv, der står for alt, hvad der er i det, siger Poul Martin Bonde.

For nogle gæster er det snarere et problem, at der er alt for mange betalingskanaler.

- Nej for fanden. Jeg har brugt alt for mange penge, siger 45-årige Jakob fra København.

Han har også oplevet problemer med at betale med chippen flere steder. Men det største problem for ham har været at se historikken over betalinger på sin smartphone.

- Det kan jeg ikke få til at virke, siger han.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress