Af - 17/06-15 19:06

Thorning smider føring og lider stort nederlag på sociale medierThorning smider føring og lider stort nederlag på sociale medier

Statsministeren havde for en uge siden et snævert forspring til Lars Løkke på de sociale medier. Syv dage senere er V-formanden blæst lige forbi hende. Ikke overraskende, siger ekspert.

storybild

(Billede: Polfoto/Arkiv)

Efter valgkampens første to uger kunne Helle Thorning-Schmidt (S) kigge sig selv i spejlet og sende sin refleksion et selvtilfreds smil, der vidnede om, at hun var den partileder, som havde fået mest omtale på de sociale medier.

Nu – en ugen senere og efter valgets tredje uge – er smil blevet til rynke. Forspringet er smidt, og bagfra har statsministerens direkte modstander, Lars Løkke Rasmussen (V), fået vind i sejlene og blæst forbi Thorning.

LÆS OGSÅ: Thorning fører snævert over Løkke på de sociale medier

Ifølge tal fra den digitale medieovervågningsvirksomhed Meltwater, som for metroxpress undersøger, hvem af de ti partiledere, der igennem valgkampen får flest interaktioner på de sociale medier, er magtbalancen skiftet fra at hedde 52-48 i Thornings favør til en uge senere at hedde 63-37 i Løkkes favør.

Ifølge digital konsulent i politik og sociale medier, Troels Runge, er det ikke overraskende, at Løkke er gået forbi Thorning. I sidste uge i metroxpress forudsagde han, at statsministeren stod foran en tilbagegang, hvis hun ikke lagde sin meget tilbagelænede stil på især Facebook om:

- Det har hun ikke formået, og der er to helt klare grunde til, at hun er gået tilbage. For det første er hendes aktivitetsniveau alt for lavt. Hun burde have skruet væsentligt op for dampen, og det er meget uforståeligt, at det ikke er sket. Og for det andet er indholdet på især hendes Facebook ikke særligt engagerende, siger Troels Runge og påpeger, at statsministerens posts for det meste består af korte, unuancerede tekster ledsaget af et billede.

- De mangler simpelthen politisk indhold og kant. Personligt brænder hun godt igennem, men på Facebook mangler den politiske vision. Det er ikke skarpt nok, lyder kritikken.

LÆS OGSÅ: De blå giver de røde bøllebank på sociale medier

Ifølge Troels Runge er det altså ikke overraskende, at Hele Thorning-Schmidt er gået tilbage i løbet af den sidste uge. Men, at hun er gået så meget tilbage overrasker alligevel den digitale konsulent:

- Det er en markant forskel. Et fald på 25 procentpoint er rigtig meget, siger han og vurderer, at tilbagegangen og den manglende gennemslagskraft på de sociale medier kan komme til at betyde noget i kampen om førstegangsvælgernes gunst:

- Det er et kæmpe problem for S og Thorning, at de ikke bruger de social medier mere og bedre. Det er i høj grad her, man får fat i den unge vælgerskare, siger Troels Runge og understreger, at hans egne målinger peger på, at den gruppe, som Helle Thorning-Schmidt taler mest til på Facebook, enten er +45 eller +55, imens Løkkes bedste målgrupper er mellem 18-25 og +45.

- Så Løkke og Venstre har langt bedre fat i de unge vælgere, siger han og snakker om en underliggende værdikamp blandt de unge, som allerede viste sig under skolevalget i vinter, hvor blå blok fik 57,9 procent af stemmerne, imens rød blok måtte nøjes med 42,1 procent.

- Måske er vi på vej væk fra hipster-vældet med en meget afslappet tilgang til verden. Nu søger flere unge de skarpe værdier, som man finder i de klassiske, borgerlige traditioner, siger han.

LÆS OGSÅ: Unge: DR er de gamles medie

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress