Af - 14/03-16 04:00; Opdateret: 14/03-16 18:05

Unge piger bruger op til 18.000 kroner på skoletaskerUnge piger bruger op til 18.000 kroner på skoletasker

Skolepiger ned til 16-års-alderen går i skole med designertasker til flere tusinde kroner.

Bildstrecke im Grossformat »
Milena Stidsen (16) går på Hellerup Gymnasium. - Jeg har min Stella McCartney taske med, som jeg bruger i skole hver dag. - 7.500 kroner. Jeg købte den for mine konfirmationspenge. - Den er lidt mere holdbar, og den er af god kvalitet - og så er den også flot. Alberte Abildsø (16) går også på Hellerup Gymnasium. Hun har en Saint Laurent-taske til 15.000 kroner med (se den på næste billede) Hvorfor har du valgt at bruge penge på en dyre skoletaske? - Jeg går op i mærkevarer, og så har jeg brugt den som skoletaske, fordi jeg godt kan lide at have den med, så den ikke bare ligger derhjemme. Alberte Abildsøs Saint Laurent-taske til 15.000 kroner. Caroline Rasmussen (17) fra Aarhus Handelsgymnasium i Risskov ville ikke med på et billede, men her er hendes Gucci-taske, der skal have kostet omkring 9.000 kroner. - Den udstråler ikke, at det er en dyr taske, og jeg har den heller ikke, fordi jeg vil vise noget med den. Jeg synes bare, den er pæn, siger Caroline Rasmussen, der har arvet Gucci-tasken fra sin mor. Charlotte Nørgaard (19) går på Aarhus Handelsgymnasium i Risskov. Hun står med en Céline-taske til 18.000 kroner. - Jeg synes, den er pæn, og jeg havde set den i mange blade, og så så tænkte jeg, at den ville jeg have, nu når jeg havde pengene til den, siger Charlotte Nørgaard, der selv har betalt for tasken. - Det er ikke et statement eller noget i den stil, og hvis jeg havde gået på en anden skole, havde jeg måske heller ikke gjort det, men der er flere, der køber dyre ting her, og så vil man jo gerne skille sig lidt ud. En god, gammel Fjällraven koster - alt efter hvor man kigger - mellem 500 og 1.000 kroner, men det er altså ikke helt det samme som en designertaske. - Der er en stigende tendens til, at man har forventninger om, hvilke produkter der skal indgå i ens standard. Der er forventninger til, at man skal have ny iPhone, nye sko og dyre tasker, siger Anna Bjerre, der er direktør og psykolog hos Girl Talk.

Eastpak er yt. Nu skal skoletasken flere steder hellere hedde Gucci, Stella McCartney eller Saint Laurent og koste op mod 18.000 kroner, viser metroxpress’ besøg på gymnasier i Hellerup og Risskov.

- Jeg går op i mærkevarer, og så har jeg brugt den som skoletaske, så den ikke bare ligger derhjemme, siger 16-årige Alberte Abildsø fra Gammel Hellerup Gymnasium, der står med sin Saint Laurent-taske til 15.000 kroner.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

På Aarhus Handelsgymnasium i Risskov finder vi Gucci-skoletasker til 9.000 kroner og Céline-tasker til 18.000 kroner.

- Jeg tager den selvfølgelig med, fordi den er fed. Men jeg ville ikke gøre det, hvis der ikke var andre, der gjorde det, siger 16-årige Cilla Lauritsen, der har en Stella McCartney til 8.000 kroner.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

Mens der i Norge er eksempler på 14-årige med designerskoletasker til 30.000 kroner, genkender Anna Bjerre, der er direktør og psykolog hos Girl Talk, tendensen i Danmark.

- Der er en stigende tendens til, at man har forventninger om, hvilke produkter der skal indgå i ens standard. Der er forventninger til, at man skal have ny iPhone, nye sko og dyre tasker, siger hun og tilføjer:

- Jeg har haft piger, hvor de begynder at stjæle, fordi de er så bange for ikke at være en del af fællesskabet, for at få råd til ting. Det er ikke piger, som nødvendigvis kommer fra belastede områder, men piger, der kommer fra velhavende områder, hvor de ikke har de penge, der skal til.

LÆS OGSÅ: Opsang fra minister: Unge skal vælge uddannelse med hjernen

LÆS OGSÅ: Studerende deler anmeldelser af undervisere på nettet

LÆS OGSÅ: Ny hjemmeside: Nu kan du dumpe din lærer

LÆS OGSÅ: Tobias blev student uden at møde op til en eneste time

LÆS OGSÅ: Fjernundervisning storhitter blandt studerende

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress