12/06-15 11:39

Medieprofiler: DR's tv er blevet for kommercieltMedieprofiler: DR's tv er blevet for kommercielt

Under en tredjedel af programmerne på DR 1 er klassisk public service, vurderer tidligere chefredaktører.

storybild

DR sender alt for meget underholdning som X Factor, udenlandske tv-serier, boligprogrammer og andre livsstilsprogrammer, mener to tidligere chefredaktører. (Billede: polfoto/arkiv)

Danmarks Radio svigter produktionen og udsendelsen af klassisk, oplysende public service-tv og fylder i stedet programfladen med tv-serier, livsstilsprogrammer og underholdning, der lige så godt kunne sendes på en kommerciel kanal.

Sådan lyder konklusionen fra Suzanne Moll, tidligere chefredaktør for BT og forhenværende chef i DR, og tidligere chefredaktør for Ekstra Bladet Bent Falbert, efter at de for metroxpress har vurderet DR's programmer gennem to mediedøgn.

LÆS OGSÅ: Danskerne: DR er for dyr og ufleksibel

Blot 33 procent af tv-programmer var 'klassisk public service', vurderer Falbert, mens Moll lander på 56 procent. Zoomer man ind ind på hovedkanalen DR 1, er andelen ifølge Falbert nede på bare 18 procent; Moll lander på 28 procent.

DR's prioritering er pilskæv, mener Falbert:

- DR burde koncentrere sig om oplysende programmer og en fornuftig nyhedstjeneste. Og så burde man sende halvdelen af medielicensen i udbud, så private kunne byde ind med noget talent.

LÆS OGSÅ: DR undskylder plan: Ville påvirke politikere

Suzanne Moll er enig.

- DR producerer og sender flere og flere programmer, som lige så godt kunne sendes på en kommerciel kanal, for eksempel boligprogrammer og udenlandske tv-serier eller meget kommercielle programmer som de to mini-serier om et konditori i København og auktionshuset Bruun Rasmussen. De får jo ubetalelig reklame for licensmidlerne, siger hun og tilføjer, at DR burde fokusere mere på tv, som gør os klogere.

LÆS OGSÅ: X Factor i kasket-brøler: DR må censurere Remee

Tidligere generaldirektør i DR Christian Nissen har takket nej til at kategorisere DR-programmerne med henvisning til, at han som fortaler for det brede public service-begreb, der inkluderer underholdning, sandsynligvis ville kategorisere samtlige programmer som 'klassisk public service'

Moll og Falbert har også vurderet indholdet på DR's radiokanaler. Her er programmerne i langt højere grad – godt hjulpet på vej af mange radioaviser på nichekanaler som DR Nyheder og P6 Beat - klassisk public service, vurderer de.

LÆS OGSÅ: DR skærper ansættelsesregler efter Eurovision-lovbrud

Trods den kvantitativt høje andel af public service-programmer på radiokanalerne, mener Moll, at især musikformaterne på DR's radiokanaler spænder ben for, at kommercielle radiokanaler kan finde fodfæste på det danske radiomarked.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress