31/01-16 13:30

Stofa og Boxer lover: Du kan selv vælge dine kanalerStofa og Boxer lover: Du kan selv vælge dine kanaler

Forbrugerrådet Tænk er optimistisk, men vil kende detaljerne i tv-distributørers planer, inden rådet vil stole på, at forbrugerne får frit valg.

storybild

(Billede: Polfoto)

- Hvorfor f ... skal vi betale for noget, vi ikke ser?

Sådan spurgte Yousee-kunden Flemming i en af de 11.000 protester, som Forbrugerrådet Tænk sidste år indsamlede mod tv-pakker.

Nu ser det ud til, at distributørerne har lyttet. Søndag overhalede Boxer TV konkurrenten Stofa, som allerede meddelt, at man senere i år vil kunne købe kanalerne enkeltvis, indenom.

Fra 1. april vil Boxers kunder kunne købe kanaler enkeltvis. De vil koste fra 29 kroner stykket og op efter.

- Boxer er allerede længst fremme med frit valg, men nu går vi hele vejen. Det er faktisk det, som politikerne har ønsket, vi gør nu, siger administrerende direktør Ulf Lund.

Hvilke kanaler, der vil koste hvad, vil blive offentliggjort om et par uger. Og det er netop sådanne detaljer, Forbrugerrådet Tænk vil have på plads, inden rådet stoler på, at forbrugerne reelt får frit valg, siger cheføkonom Martin Salamon.

- I dag er der stadig bindinger, så du skal købe én kanal, hvis du virkelig gerne vil have en anden. Vi skal se, om de bindinger faktisk forsvinder helt, og om priserne er helt hen i vejret, siger cheføkonomen.

Selv om udmeldingerne gør Martin Salamon optimistisk, påpeger han, at den største distributør på markedet, TDC/Yousee, endnu ikke er kommet med tilsvarende løfter.

- Indtil alle tv-forbrugere har reelt frit valg, så bør politikerne have det her på nethinden, siger han.

Det er ikke kun politikerne, som kan lægge pres på distributørerne. Medieudviklingen går imod ideen om store tv-pakker, mener Dennis Christensen, der er leder af DR-medieforskning.

- De er i et krydspres, siger medieforskeren.

- Der er et enormt politiske pres for at bryde kabelpakkerne op, og så må man også sige, at forbrugerne i højere og højere grad er blevet vant til at betale for lige præcis det, de vil have.

Fem procent af danskerne har stort set valgt de traditionelle tv-kanaler fra til fordel for streaming, konkluderede DR Medieforsknings rapport fra 2015. Det gælder særlig danskere under 30.

- Lige nu taler vi om frit valg af tv-kanaler. Men det næste logisk skridt bliver frit valg af tv-programmer. Hvorfor skal man betale for hele TV3, når man kun vil se Robinson Ekspeditionen og Paradise Hotel? spørger Dennis Christensen.

Han mener dog ikke, at den traditionelle tv-sening vil forsvinde.

- Rigtig mange menneskers primære motivation for at se tv, er at sætte sig ned i sofaen, læne sig tilbage og se, hvad der er, siger han.

60 procent af befolkningen ser stadig næsten udelukkende traditionelt fjernsyn.

LÆS OGSÅ: STOR GUIDE: Her får du mest streaming for pengene

LÆS OGSÅ: Derfor vinder Netflix over konkurrenterne

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress