Ny fup-konkurrence snyder tusindvis af danskereNy fup-konkurrence snyder tusindvis af danskere

Danskernes trang til gratis tøj bliver groft udnyttet af svindlere, der har lavet en falsk profil for tøjmærket Zara.

Bildstrecke im Grossformat »

De fleste danskere ser sig selv som rimeligt skarpe på både sociale medier og nettet generelt, men når det kommer til fup-konkurrencer på Facebook, er vi tilsyneladende stadigvæk en flok godtroende bonderøve.

I hvert fald mange af os.

LÆS OGSÅ: H&M advarer: Hop ikke på denne fup-konkurrence

I sidste uge gik H&M ud og advarede danskerne mod en stor fup-konkurrence. Smarte bagmænd havde udnyttet deres brand til at lave en konkurrence i tøjkædens navn, men H&M har intet med den at gøre.

Nu er turen så kommet til tøjkæden Zara, som tilsyneladende udlover for 25.000 kroner gratis tøj, hvis man liiige deler og liker deres opslag samt liker en obskur facebook-side.

LÆS OGSÅ: Åh nej! Populære pornosider ramt af virus - millioner kan være ramt

Men Zara har heller intet med dén konkurrence at gøre. Det skriver de i en mail til metroxpress.

- Thank you for contacting us. We can confirm you that the link that you send us does not belong to our company, it is not an official page of Zara and we do not host that competition, skriver Zaras presseafdeling.

LÆS OGSÅ: Silja stod i kø i to døgn: - Jeg er skuffet

Den falske Zara-side spytter konkurrencer ud, blandt andet denne, som tusindvis af danskere har delt.

Fordi i er så gode har 10 heldige ekstra personermuligheden for at få lov til at tømme en af vores mange butikker for...

Posted by Zara Danmark on Wednesday, November 4, 2015

Metroxpress snakkede i sidste uge med Social Media-eksperten Thomas Bigum om svindler-konkurrencerne, og han havde blandt andet dette at sige:

- I Facebook-sammenhæng er det en oldgammel taktik, at man forsøger at lave et hit-and-run, hvor man samler en masse følgere. Senere fodrer man dem med links til sider med reklamer eller konkurrencer, og derved tjener man penge.

LÆS OGSÅ: 14-årige Marius pjækker for at købe eftertragtet tøj

- Når folk har klikket, går man videre til en annoncør og fremviser, at man har 40.000 læsere på eksempelvis en blog. Det er trafik fra de sorte kroge, men det falder tilbage på de stupide annoncørere, der hopper på den og betaler, siger Thomas Bigum.

Han anbefaler, at man anmelder sådanne konkurrencer til Facebook, så de bliver lukket ned.

LÆS OGSÅ: Dansk modetøj-gigant hemmeligholder fabrikker i Bangladesh

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress