Af - 26/11-15 04:00

DSB i klagestorm over spejlglatte perroner: Det er jo livsfarligtDSB i klagestorm over spejlglatte perroner: Det er jo livsfarligt

En lang række stationer var i dagevis fyldt med sne og is, og det sendte flere i asfalten. Siden har DSB modtaget adskillige klager for de farlige perroner.

Bildstrecke im Grossformat »

Sne- og isfyldte perroner har på tre dage givet 70 klager til DSB. Det oplyser togselskabet til metroxpress.

Tirsdag var mange stationer fortsat ufremkommelige, da lørdagens massive snefald stadig fyldte stationsarealer ud til stor gene for de rejsende, der i mange tilfælde faldt som følge af de spejlglatte forhold.

En af klagerne er kommet fra den 34-årige bygningskonstruktør, Andrijana Nasteska, fordi hun tirsdag styrtede i asfalten på grund af den manglende snerydning.

- Jeg var den første, der skulle ud af toget. Jeg kunne se, at der var sne, men det var altså is. Jeg mistede fuldstændig balancen, faldt på siden, og slog mit ben og hofte, siger hun.

LÆS OGSÅ: Smeltet sne menes at være skyld i stor skolebrand

LÆS OGSÅ: Se billederne: Snevejret skabte kaos i Aarhus

Pendlerrepræsentant Lisa Sonesson er vred over de glatte perroner.

- Det kan jo være livsfarligt, hvis man falder og slår hovedet eller falder ud over perronen og bliver ramt af et tog, siger hun.

Andrijana Nasteska fortæller, at smerterne først var ved at fortage sig efter et døgn.

Andrijana Nasteska faldt på grund af det glatte føre på en perron

- Jeg blev chokeret og havde ondt hele dagen, så jeg lå bare på sofaen hele aftenen. Og det er frustrerende, at der slet ikke var ryddet for sne og is. Det kan jeg ikke forstå, at der ikke er sørget for. Det kan man ikke være bekendt.

Det samme mener konstitueret projektchef hos Passagerpuslen, Asta Ostrowski,
- Det er bare slet ikke godt nok. Der er nogle passagergrupper, der er meget sårbarer over for, at der ligger sne. De kan simpelthen ikke komme med toget, siger hun og fortsætter:

- Vi har et møde med DSB på fredag, og der vil vi spørge DSB om, hvordan de sammen med BaneDanmark vil sikre, at det ikke sker igen.

Stationsansvarlig: Det var et ekstremt vejr
Det er BaneDanmark, der har ansvaret for at rydde for sne og is på de fleste stationer. Stationsansvarlig Tommas Brogaard forklarer, hvorfor der efter tre dage fortsat var problemer med glatte perroner:

- Det var et ekstremt vejr. Sneen var lidt som slush-ice, og det betød, at den ikke kunne fejes væk med kosten forrest på vores maskiner, fordi den satte sig fast. Så skiftede vi til fejeblad, men sneen var så tung, at maskinerne ikke kunne skubbe den.

LÆS OGSÅ: Efter snestorm: Sådan kører togene mandag morgen

LÆS OGSÅ: Timm blev fundet bevidstløs i sneen: Nu efterlyser han sine redningsmænd

Den stationsansvarlige fortæller, at der søndag var 44 mand ude for at rydde sne.

- Alle ressourcer, der kunne hentes ind, blev sat i værk, siger han og fortæller, hvorfor der ikke kunne sættes større maskiner ind i snekampen.

- Vi kan ikke sætte så store maskiner ind på perronerne af hensyn til jernbanesikkerheden. Man vil eksempelvis nødig tvinge passagererne ud i sikkerhedszonen nær perronkanten.

Tommas Brogaard fortæller, at det er helt overlagt, at der ikke bliver saltet på perronerne.

- Hvis vi bruger salt, løber smeltevandet ud i sporet, og det kan lede strøm mellem skinnerne. Det giver en 'falsk besættelse,' så systemet fejlagtigt tror, at der holder et tog, siger Tommas Brogaard.

LÆS OGSÅ: Flere kampe aflyses i 1. division: Kun én bliver spillet

LÆS OGSÅ: Snekaos skaber store forsinkelser i togtrafikken

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress