Af - 18/10-15 15:58; Opdateret: 18/10-15 17:07

Derfor delte de kendte en tom tallerken på InstagramDerfor delte de kendte en tom tallerken på Instagram

De sociale medier har i weekenden flydt over med billeder af tomme tallerkener - her er årsagen.

Bildstrecke im Grossformat »

Disse danskere delte deres tomme tallerken i den gode sags tjeneste.

Flere hundrede danskere har i weekenden fotograferet deres tomme tallerken og delt den under hashtagget #EmptyPlate for sætte fokus på sult i verden.

Shaka Loveless gjorde det. Mogens Lykketoft gjorde det. Christiane Schaumburg-Müller gjorde det. Fredag og lørdag delte adskillige danske kendisser billedet af et tomt stykke porcelæn på Instagram for at sætte fokus på de 795 millioner af mennesker, der sulter i verden.

I anledningen af FNs World Food Day har Folkekirkens Nødhjælp allieret sig med en række kendte danskere, der delte et atypisk foto af en tom middagstallerken på Instagram. Det sociale medie er ellers kendt for at bugne af appetitlige pletskud af lækre retter, men har alligevel været et helt bevidst valg, lyder det fra en af folkene, der har arbejdet på kampagnen.

LÆS OGSÅ: Er du stødt på mænd med neglelak? Ny trend på Instagram skal redde børn

- Der er utrolig meget 'foodporn,' og der er det en sjov kontrast med en tom tallerken, siger Christian Sophus Ehlers, projektleder for sociale medier hos Folkekirkens Nødhjælp til metroxpress.

Kampagnen har ikke haft til formål at rejse penge til at bekæmpe sulten yderligere. I første omgang er det for at sætte fokus på, at selvom der stadig er tale om et stort problem, men også få meldt ud, at det går den rigtige vej i kampen mod de tomme maver.

LÆS OGSÅ: TENDENS: Kvinder deler deres abort-historier på Twitter

- Der er siden sidste år blevet 10 millioner færre, der sulter på verdensplan. Det svarer næsten til befolkningen i Sverige. Vi har brugt dagen som en anledning om at tale om det på en anden måde, sige projektlederen.




LÆS OGSÅ: Derfor gemmer Harry Potter fans sedler i berømte bøger

LÆS OGSÅ: Modige danskere flokkes under dette stærke hashtag

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress