Af - 03/03-16 11:25

Tusinder af DSB-passagerer snydt med RejsekortetTusinder af DSB-passagerer snydt med Rejsekortet

Flere tusinde rejsende med DSB er siden 2011 blevet snydt økonomisk, når de har betalt med deres Rejsekort. Det skriver Søndagsavisen.

Bildstrecke im Grossformat »

Når kontrolløren scanner Rejsekortet med sin håndterminal, efterlader det et lille elektronisk mærke på Rejsekortet. Er maskinen indstillet til at være i en helt anden by, end hvor du bliver kontrolleret, risikerer du at blive afregnet for et højere antal zoner, end du reelt har rejst.

DSB anslår, at godt 5.000 passagerer har betalt overpriser på grund af fejlen.

LÆS OGSÅ: 23.000 danskere har betalt for meget for busbilletten

LÆS OGSÅ: Derfor fungerer rejsekortet ikke for pendlere i hovedstaden

”Det er stærkt bekymrende, at det system, der er sat i værk for at kontrollere passagererne, i de her tilfælde er årsag til, at kunden betaler for meget. Der er tale om et tillidsbrud, når man som passager ikke kan regne med, at man betaler en korrekt pris,” siger Lone Fruerskov Andersen, afdelingschef i Forbrugerrådet Tænks Passagerpuls, til Søndagsavisen.

Afsløringen kommer, efter Søndagsavisen i sidste uge kunne beskrive, hvordan flere tusinde buspassagerer i store dele af landet siden 2012 har betalt overpriser med deres Rejsekort, fordi buschaufførerne indstiller Rejsekort-udstyret forkert.

At sagen nu også breder sig til togrejsende, bekymrer Forbrugerrådet Tænk.

LÆS OGSÅ: Drop rejsekortet og spar over 9.000 kroner om året

LÆS OGSÅ: Rejsekort eller billet: Dette er billigst

”Vi må kræve på passagerernes vegne, at DSB og de øvrige trafikselskaber får løst det her problem hurtigt,” siger Lone Fruerskov Andersen.

Allerede i efteråret 2015 påtalte DSB’s kundeambassadør problemet overfor DSB – alligevel har fejlen fortsat ramt hundreder af passagerer.

DSB’s chef for forretningsudvikling, Aske With-Knudsen, forklarer, at DSB har sat en række tiltag i gang for at minimere antallet af fejl og kompensere de berørte passagerer.

”Der er tale om et problem, som berører en meget lille promille af vores passagerer, men vi tager det selvfølgelig altid alvorligt, når der sker fejl, som påvirker vores kunder. Derfor har vi også stort fokus på at rette op det,” siger Aske Wieth-Knudsen.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress