Af Ritzau - 13/06-16 10:31

Klimarådet: Afgifter på el blokerer grøn omstillingKlimarådet: Afgifter på el blokerer grøn omstilling

Afgifterne på elbiler og varmepumper gør omstillingen til ren energi for dyr, påpeger Klimarådet i ny rapport.

storybild

Vi skal have mere grøn strøm ind i biler og opvarmning for at nå de danske klimamål billigst muligt, understreger det uafhængige rådgivende organ Klimarådet i en ny rapport. Derfor bør afgifterne lægges om, så biomasse ikke favoriseres frem for sol og vind. (Billede: Scanpix/Henning Bagger/scanpix)

De danske afgifter inden for transport og varme blokerer for grøn omstilling på den billigste måde.

Det konkluderer en ny rapport fra Klimarådet, som opfordrer til at omlægge energiafgifterne, så vi får mere grøn strøm ind i biler og opvarmning.

Klimarådet er et uafhængigt organ med syv eksperter, nedsat efter klimaloven i 2014.

Formand er økonomiprofessor Peter Birch Sørensen, og opgaven er at rådgive regeringen om, hvordan man billigst og mest effektivt når målet om et Danmark uafhængigt af kul, olie og gas i 2050.

Varmepumper på 100 procent grøn strøm er samfundsøkonomisk en billigere varmekilde end biomasse - men afgifterne gør biomasse billigst for privatøkonomien.

Hvis afgiften på el til varme sænkes 29 øre pr. kWh, får samfundet en gevinst på knap en milliard kroner og reducerer tilmed CO2-udslippet, vurderer Klimarådet.

Det ser ud til, at Danmark når det overordnede mål om at skære 40 procent af CO2-udslippet i 2020. Men det går den forkerte vej inden for de sektorer, der ikke er omfattet af EU's kvotesystem - nemlig "de tre B'er": Biler, bønder og boliger.

Danmark ventes at få et samlet CO2-reduktionskrav for transport tæt på 40 procent i 2030, set i forhold til 2005. Hvis vejpersontransporten skal skære så meget, kræver det tæt på en million elbiler i 2030 - eller mere end 30 procent af bilparken.

Efter flere års fritagelse bliver elbiler atter indfaset i registreringsafgiften fra 2016, og det har allerede fået salget til styrtdykke. Klimarådet vurderer, at Danmark kun har 200.000-300.000 elbiler i 2030 og derfor ikke kan indfri målet.

Klima- og energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) er enig i, at afgifterne "er en udfordring".

- Men nu er vi jo i gang med at omlægge PSO-tariffen, der udgør 10 procent af en husstands elregning, fra en afgift og over på finansloven. Det er en meget stor øvelse og et vigtigt skridt i den rigtige retning, som vil bidrage kraftigt til fremme af varmepumper og elektrificering, siger han til Ritzau.

Jens Mattias Clausen, rådgiver i Greenpeace, finder "regeringens nølen" i spørgsmålet om at reformere afgiftssystemet dybt kritisabel.

- Klimarådet sætter også fingeren på et andet ømt punkt for regeringen: Dens angreb på elbilerne, der gør det markant sværere at gennemføre den grønne omstilling på transportområdet.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress