Af - 29/03-16 22:27

Folk svinede Maria til på Facebook: - De kaldte mig en skinke i badetøjFolk svinede Maria til på Facebook: - De kaldte mig en skinke i badetøj

Hver femte har inden for de seneste to år skrevet negative kommentarer på de sociale medier, viser en ny undersøgelse. Maria har prøvet, hvordan det er at modtage sure opstød.

Bildstrecke im Grossformat »

Metroxpress tog på gaden og spurgte folk, hvad de har skrevet af negative ting til andre på de sociale medier

”Du er ulækker”, ”Du er klam” og ”Du ligner en skinke i det badetøj”. Det var nogle af de kommentarer, som 24-årige Maria Nadja Larsen fik på Facebook, da hun lagde et billede op, som hun havde fået taget i forbindelse med, at hun var side 9-pige.

Det gjorde mig da ked af det, at folk troede, at de kunne tale sådan til mig. Det rører selvfølgelig én dybt, når man sidder og læser sådan nogle kommentarer.
Det siger Maria Nadja Larsen fra Randers til metroxpress.

Hun er langt fra den eneste, der har fået kastet sure opstød mod sig på de sociale medier. Metroxpress har tidligere skrevet om en ny undersøgelse, Epinion har lavet for Deloitte. Den viser nemlig, at danskerne er flittige til at skrive negative ting på de sociale medier.

Hver femte deltager i undersøgelsen indrømmer, at de har skrevet negative ting på de sociale medier inden for de seneste to år.

LÆS OGSÅ: Ekspert om Støjbergs mobbe-støtte: Det hjælper ikke at skælde ud

I Maria Nadja Larsens tilfælde var det hendes tidligere bedste veninder, der valgte at give deres negative følelser frit spil i kommentarfeltet til hendes billede. Men selvom kommentarerne har såret hende, har hun bestemt sig for, at de ikke skal have lov til at påvirke hende negativt.

- Kommentarerne har bare givet mig lyst til at blive endnu pænere og vise dem, at de ikke kunne få mig ned med nakken, siger hun.

Den ordentlige tone kan dog også smutte engang imellem for Maria Nadja Larsen, når hun kommenterer i et debatforum på Facebook, men hun fortryder dem ofte og sletter sine indspark igen.

LÆS OGSÅ: Overvægtig kvinde mobbet på løbetur af mand i bil: Læs hendes stærke svar her

Undersøgelsen viser, at det især er de yngre, der har skrevet negative ting på de sociale medier. 27 procent af deltagerne mellem 18-29 år, har inden for de seneste to år skrevet negative kommentarer på de sociale medier.

Det overrasker ikke David Ledstrup, der er specialist i sociale medier hos Marvelous - et firma der blandt andet hjælper andre virksomheder med at være på de sociale medier.

Der er nogle aldersgrupper, hvor det kan føles nemmere at skrive hårde ting på Facebook i forhold til, hvad man kan sige direkte til en person. Jo yngre man er, jo færre forbehold har man for at bruge den hårde tone på nettet, og det skyldes, at de i virkeligheden også taler hårdt til hinanden.
Det siger David Ledstrup til metroxpress.

Han gætter dog på, at tonen bliver mindre hård med tiden.

- Jo mere digitalt hjemmevante vi bliver på de sociale medier, jo mere man bruger medierne dagligt, jo mere bliver tonen indirekte en afspejlning af, hvordan vi er i virkeligheden, siger David Ledstrup.

Jacob Brøndum Pedersen, der er medstifter af Center for Digital Dannelse, og som specialiserer sig i sociale medier, er enig i, at tonen på de sociale medier kan være hård. Han siger til metroxpress, at det handler om, at vi endnu ikke har fået udviklet et normsæt for, hvordan vi skal omgåes hinanden på de sociale medier.

Det er dog svært at spå om, hvor lang tid der går, før normsættet er udviklet og integreret.

LÆS OGSÅ: ENDELIG: Sådan vil Facebook nu stoppe falske profiler

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress