Af - 27/09-16 23:04

Mere end hver tredje streamer tv på dette usunde tidspunktMere end hver tredje streamer tv på dette usunde tidspunkt

Ny undersøgelse viser, at 42 procent har streamet tv for at kunne falde i søvn. Men effekten bliver den stik modsatte, påpeger søvnforsker.

Bildstrecke im Grossformat »
Klik dig igennem galleriet og få flere råd til, hvordan du bedst falder i søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her er ni simple råd til en bedre søvn.

Der er mange anledninger til at streame film og tv-serier. En hyggeaften med veninderne, en søndag i regnvej, eller når dit crush kommer på besøg.

Men streaming bliver ikke kun brugt som underholdning. I en ny undersøgelse, som Voxmeter har udarbejdet for Viaplay, svarer 42 procent, at de streamer tv for at falde i søvn.

En vane, der ikke møder meget begejstring hos Torben Jager Petersen, der er leder af søvnklinikken ScanSleep.

- Jeg ville hellere, at folk læste i en bog. Så er man fri for det blå LED-lys i skærmene, og man undgår, at tv’et stimulerer hjernen med sanseindtryk, som påvirker søvnen negativt, siger han til metroxpress.

Det nye undersøgelsesresultat huer heller ikke søvnekspert Mikael Rasmussen.

- Det er ikke særligt smart. Tv inden sengetid kan virke søvnhæmmende. Du forsinker søvnen, og du får en dårligere søvnkvalitet, lyder konklusionen fra Mikael Rasmussen.

Han er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel og medforfatter til bogen "Sov godt, hele natten".

LÆS OGSÅ: LISTE: Disse nye film og serier kommer på Netflix i oktober

Ipaden, iphonen, computer- og tv-skærmen indeholder et blåt LED-lys, som mindsker udskillelsen af melatonin. Melatonin er et søvndyssende hormon, der hjælper dig til at falde i søvn, og som udskilles i hjernen, når der er mørkt.

- Streamer du for at falde i søvn, kan du risikere, at du først sover 45 minutter senere, end hvis du lå i et mørkt soveværelse, forklarer Mikael Rasmussen til metroxpress.

Når du udsætter hjernen for det blå LED-lys så tæt på sengetid, vil det også blive sværere at nå ned i den dybe søvn, som er særlig vigtig for, at vi føler os veludhvilede.

Ifølge Mikael Rasmussen kan streaming inden sengetid faktisk mindske den tid, hvor du befinder dig i dyb søvn med op til 20 procent.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Det er dumt at bruge weekenden på at sove

Jeg har selv patienter, der lider af søvnproblemer, fordi de har nedprioriteret søvnen til fordel for en serie, de blev hooked på.
Det fortæller eksperten.

Men hvis du er afhængig af at falde i søvn til en film eller en tv-serie, så se den på den store tv-skærm i stuen, lyder rådet fra eksperten.

Streamer du på din computer, iPhone eller iPad , får du nemlig det blå ledlys tættere på, end hvis du kigger på et tv, der typisk er længere fra dine øjne.

Samtidig er det usmart at streame, mens du ligger i sengen - flyt dig hellere ind i stuen.

- Sengen er kun til søvn og sex. Det kan være søvnhæmmende, hvis du forbinder din seng med andre gøremål. Dit soveværelse skal desuden være fuldstændig frit for stimuli. Der skal være mørkt og lidt koldt, forklarer Mikael Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Denne sovestilling er den værste

Han anerkender dog, at streaming før sengetid har én positiv effekt.

- Folk streamer tv, fordi de oplever, at det får deres nervesystem til at falde til ro. Søvnen udfolder sig blandt andet, når dit nervesystem automatisk gearer ned, men der er mange andre - og sundere måder - at få det til at ske, siger eksperten.

En måde at få dit nervesystemet til at falde til ro på, er ved at fjerne dig fra skærmen en halv time inden sengetid. Mikael Rasmussen foreslår, at du i stedet læser en bog, løser en suduko eller hører musik.

- Du skal også forholde dig aktivt til, hvad der fylder dit hoved, og hvad hjernen har bearbejdet i løbet af dagen. Skriv dine tanker eller bekymringer ned. Mange fortrænger det, men så popper det op ved sengetid og besværer dine muligheder for at falde i søvn. Sengen skal være en bekymringsfri zone, siger han.

LÆS OGSÅ: Forsker advarer: Har du også søvn-bulimi?

Se hvordan deltagernes svar fordeler sig

Deltagerne er blevet spurgt: Har du nogensinde streamet film, serier eller tv i nogle af nedenstående situationer? Du kan markere flere svar.


For at falde i søvn - 42 procent.


Når jeg kommer fuld hjem fra byen - 21 procent.


For at lindre kærestesorger - 19 procent.


Når jeg er på et fly - 18 procent.


Når jeg er på toilettet - 14 procent.


Når jeg er på arbejde - Otte procent.


Mens jeg cykler - Én procent.


Når jeg er på date - Nul procent.


Når jeg er på skovtur - Nul procent.


Andet - Tre procent.


Ingen af disse - 43 procent.


LÆS OGSÅ: Guide: Sådan kommer du hurtigere gennem dine Netflix-serier

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan kommer du hurtigere gennem dine Netflix-serier

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress