Af Ritzau - 16/04-16 15:58

Dårlig økonomi tvinger hjemmesiden Arto til lukningDårlig økonomi tvinger hjemmesiden Arto til lukning

Arto lukker fordi hjemmesiden ikke længere er en rentabel forretning, fortæller en af ejerne af siden.

storybild

En æra slutter 1. juni når det sociale it-netværk Arto, som er for børn og unge, lukker ned. (Billede: Free/Colourbox)

Arto, som er en hjemmeside for børn og unge, lukker fra 1. juni 2016, fremgår det af hjemmesiden.

- Kopier dine billeder, beskeder m.v. som du måtte ønske at beholde og sørg for at få oprettet kontakt med dine venner på andre medier, hedder det.

- Vi er stolte over at have været det første store sociale medie i Danmark, men alting har sin tid i historien. Derfor siger vi tak, tak og atter tak for mange gode år! Vi ønsker dig alt det bedste!

Dermed er det slutningen på en æra indenfor danske sociale netværk, mener Morten Wagner, som er en af mændene bag it-virksomheden Freeway, der ejer størstedelen af Arto.

- Arto var jo Danmarks største hjemmeside tilbage omkring 2007-2008. Der havde vi over 800.000 aktive profiler, 100 millioner sidevisninger om måneden og over 80.000 mennesker online ad gangen, siger han.

- Det var det første store sociale netværk i Danmark, som ikke var en datingservice, så det er da en æra, som nærmest alle, der var unge for ti år siden, kender til.

Morten Wagner fortæller, at det hele tiden har været aftalen fra ejernes side, at man ville lukke siden, når den ikke længere var rentabel, og den tid er så kommet for Arto.

- Vi havde besluttet, at siden skulle køre så længe, som det økonomisk gav mening, og i det øjeblik at vi skulle til at have penge op af lommen, så ville vi stoppe, siger Morten Wagner og tilføjer, at han mener, at siden sidste år gav et underskud på cirka 2000 kroner.

Wagner mener, at Arto er blevet overhalet af andre sociale medier som eksempelvis Facebook. Dårlig omtale i medierne grundet online mobning og pædofili har også gjort det svært for hjemmesiden, da den i løbet af årene har fået et dårligt ry i nogle kredse.

Arto blev lanceret i 1998 af Morten Borg og havde sin storhedstid fra 2007 til 2009, hvor mange børn og unge fra ti år og op efter benyttede siden til at interagere med andre børn og unge via beskeder og billeder.

IT virksomheden Freeway ejer størstedelen af Arto og står også bag andre portaler som for eksempel Dating.dk og Trendsales.dk.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress