Af - 25/11-15 08:20; Opdateret: 25/11-15 08:34

Derfor er det svært at stå op om morgenen - og sådan bliver du bedre til detDerfor er det svært at stå op om morgenen - og sådan bliver du bedre til det

En søvnforsker hjælper med at forstå, hvorfor det er så svært at stå op om morgenen - og ikke mindst, hvad du kan gøre, for at blive bedre til det.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Det er også nemmere at stå op, hvis du har sovet godt. Herover kan du få gode råd til bedre søvn.

Har du en af de morgener, hvor du bare for alt i verden ville ønske, at du kunne blive ved med at sove?

Så læs med her, hvor søvnforsker Torbjørn Åkerstedt hjælper med at forstå, hvorfor du har det sådan - og hvad du kan gøre ved det.

- Det, der sker under søvn, er, at hjernens stofskifte nedsættes betydeligt. Hvis man vækker sådan en hjerne, vil tage 5-15 minutter, før den når op til et normalt niveau. Det er det, der kaldes søvn-inerti, siger Torbjørn Åkerstedt.

LÆS OGSÅ: 4 råd: Sådan får du styr din sundhed efter et rygestop

Din hjerne er altså på grund af stofskiftet ikke nogen god motor i løbet af de første vågne minutter. Og det værste, du kan gøre, er at ligge og slappe af. Hjernen fortsætter på den måde med det lave stofskifte.

- Faktisk bør du springe ud og lave armbøjninger for at komme af med trætheden, men det er bare de færreste, som synes, det er rart, siger søvnforskeren, som fortæller, at der findes apps, som kan hjælpe dig med at vågne på det rigtige tidspunkt.

- Det er altid nemmere at vågne, når hjernen er vågen, og når du drømmer er den 90 procent vågen. Det er derfor, der er udviklet disse apps. Det kan være en smule besværligt, men det er stadig ikke helt urealistisk at forsøge at lokalisere drømmesøvn og vågne perioder og på den baggrund vække personen. Så er det meget nemmere at stå op, forklarer Torbjørn Åkerstedt.

LÆS OGSÅ: 5 TIPS: Sådan bliver du bedre til at stå op om morgenen

Døgnrytmen er på samme måde vigtig, hvis du vil være bedre til at stå op om morgenen. Hvis du bryder for kraftigt med din rytme, vil det blive meget sværere at stå op.

- Hvis du bliver vækket ved halv fem-fem-tiden, og hjernens stofskifte er lavt, trækker både vågningstidspunkt og døgnrytmebruddet ned på stofskiftet.

Bliv bedre til at stå op

Koldt bad


Det kolde brusebad kan for alvor vække enhver, som har svært ved at komme i gang.

Vær fysisk


Hvis du kan lave motion - eksempelvis armbøjninger - kan det være en måde at vække din hjerne på.

Rytme


Prøv så vidt muligt at følg din døgnrytme. Brug eventuelt en app, som kan være med til at måle, hvornår du er mest klar til at vågne.

Tænd lys


Lys i rummet kan være med til at vække hjernen. Derfor kan det være en god idé og tænde lys i rummet med det samme, du vågner.

LÆS OGSÅ: Drop alkohol i 30 dage: Så meget vil din krop takke dig

LÆS OGSÅ: Ingen grund til piv: Vintermørket forbedrer din søvn

LÆS OGSÅ: GUIDE: Sådan falder du i søvn igen, hvis du vågner midt om natten

LÆS OGSÅ: Problemer med at sove? Her er 5 tips til at falde i søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress