Af - 25/03-15 19:28

7 træningsmyter: Er du i bedre form, hvis du sveder mere?7 træningsmyter: Er du i bedre form, hvis du sveder mere?

Og forbrænder du lige mange kalorier uanset om du går eller løber fem kilometer? Træningsekspert Henrik Duer opklarer syv træningsmyter

Bildstrecke im Grossformat »
. Du kan ikke se på den i spinninglokalet, der sveder mest og konstatere, at han er i bedst form, forklarer Henrik Duer. Det er rigtigt, at vi kan svede mere, jo bedre form vi er i, men det er individuelt, hvor meget sved, vi producerer, og du kan derfor ikke bedømme, om en person er i god eller dårlig form ud fra svedproduktionen. For de fleste vil der ikke være den store forskel på, om du lunter fem kilometer eller går fem kilometer i rask tempo, når man ser på, hvor meget du forbrænder. Men sprinter du fem kilometer, vil du forbrænde mere på grund af ændret nyttevirkning, vindmodstand og så videre, ligesom løb er bedre for dit kredsløb. Har du ekstra kilo på maven, kan du tage alle de mavebøjninger, du vil, det får ikke fedtet til at forsvinde. Når du taber dig på den sunde måde dvs motion og sund kost, er det dine gener, der bestemmer, hvilke depoter som der bliver tæret mest på, og du kan altså ikke træne fedtet væk bestemte steder. I praksis vil de fleste forbrænde flest kalorier med konditionstræning med høj intensitet. Til gengæld kan styrketræning forbedre din forbrænding, når du er i hvile, og det er derfor en fordel, hvis du kombinerer styrke- og konditionstræning. Kosten er selvfølgelig enorm vigtig, når du gerne vil tabe dig, men hvis du gerne vil have det sundeste vægttab og samtidig øge sandsynligheden for at det bliver varigt, skal du kombinere kost og træning. Forskning har vist, at 90 procent af de personer, der har været gennem et vægttab og har haft held til at holde vægten, både havde lavet ændringer i motion og kost. Du kan sagtens træne bestemte muskelgrupper større end andre. Det kommer helt an på, hvor meget du træner. Træner du tre gange om ugen, får du det helt automatisk, så du skal træne rigtigt meget, hvis du har brug for hviledage.

De fleste motionsentusiaster er eksperter, når det handler om deres egen træning. De ved, hvor meget protein, de skal have, hvorfor styrketræning er bedre end cardio og hvor meget de har brug for at hvile for at restituere ordentligt.

Men hvor mange af de ting, vi går rundt og siger til hinanden, når det handler om træning er egentlige rigtige?

LÆS OGSÅ: Eksperter: Proteinpulver er spild af penge

Passer det for eksempel, at du forbrænder det samme, hvis du går fem kilometer, som du gør, når du løber samme distance?

LÆS OGSÅ: Forskere afslører: Sådan slipper du af med ølmaven

Og er det rigtigt, at dem, der sveder meget, er i bedre form, end personer, hvor sveddråberne ikke hagler af i kaskader?

Metroxpress har bedt træningsfysiolog og tv-vært Henrik Duer om at se på følgende syv træningsmyter:

LÆS OGSÅ: Mangler du motivation? Hop i lækkert træningstøj

- Folk, der sveder meget, er i bedre form, end folk der sveder mindre

- Du forbrænder lige mange kalorier uanset om du går eller løber fem kilometer

- Du kan punkttræne fedt væk

- Du forbrænder mere, hvis du konditionstræner frem for at styrketræne

- Træning er 20 procent og kost er 80 procent, hvis du gerne vil tabe dig

- Du skal have en hviledag, hvis du vil have det optimale ud af din træning

- Du kan ændre formen på dine muskler, hvis du træner bestemte øvelser

Se, hvad der er fup og fakta i galleriet

Hvilke træningsmyter hører du igen og igen?


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress