Af Ritzau - 15/09-16 11:40; Opdateret: 15/09-16 13:13

Advokater lider nyt nederlag i Se og Hør-sagenAdvokater lider nyt nederlag i Se og Hør-sagen

Inden for et døgn har advokater i Se og Hør-sagen to gange fået afvist forsøg på at bremse anklagemyndigheden.

storybild

Forsvarsadvokat Michael Juul Eriksen gik forrest i advokaters forsøg på at få specialanklager Morten Frederiksen fjernet fra Se og Hør-sag. (Billede: Scanpix/Liselotte Sabroe)

Den primære anklager i den meget omtalte Se og Hør-sag om systematisk overvågning af kendte og kongelige får lov at blive på sagen.

Dermed afviser Retten i Glostrup de tiltalte advokaters påstand om, at specialanklager Morten Frederiksen er inhabil.

Advokaterne med forsvarer Michael Juul Eriksen i spidsen hævdede ellers, at specialanklageren havde trådt gevaldigt forkert.

Fejlen bestod ifølge de seks advokater i, at Frederiksen efter retssagens første retsdag 9. september havde ladet en journalist afskrive navne fra en liste over 114 kendte.

Navne, som den såkaldte tys-tys-kilde angiveligt kunne levere oplysninger til Se og Hør om.

Godt nok var listen under retsmødet tidligere på dagen blevet vist på en storskærm for alle tilhørere. Men alligevel hævdede advokaterne, at der var tale om bilagsmateriale af fortrolig karakter, som ikke måtte udleveres til pressen.

Omvendt insisterer Morten Frederiksen på, at han var i sin gode ret til at dele indholdet af listen. Og efter cirka 30 minutters votering vælger retten da også at blåstemple hans adfærd.

- Den fremviste liste blev vist for alle på monitorer i et åbent retsmøde, og den indeholder ikke fortrolige oplysninger. Der er således ikke oplyst omstændigheder, der giver anledning til at mene, at anklageren er inhabil, siger retsformand Mette Lyster Knudsen.

Afgørelsen kommer, mindre end et døgn efter at en anden retsinstans afviste de seks advokaters protester i et andet spørgsmål.

Onsdag eftermiddag fastslog Østre Landsret således, at tre tilståelsessager i sagskomplekset om Se og Hør ikke skal gå om. Det var ellers advokaternes håb.

Tidligere nyhedschef Lise Bondesen, tidligere redaktionschef Kim Bretov og udgiveren Aller tilstod 25. august, at de havde overtrådt straffeloven i Se og Hør-sagen.

Ifølge advokaterne giver tilståelserne imidlertid ingen mening, da der efter deres opfattelse slet ikke er sket noget strafferetligt forkert.

Deres seks klienter, herunder tre tidligere chefredaktører, nægter sig skyldige.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress