Af - 30/04-15 12:04; Opdateret: 30/04-15 13:43

Banker beklager: Kunder venter på løn og SUBanker beklager: Kunder venter på løn og SU

En teknisk fejl er skyld i, at mange danskere ikke får udbetalt deres penge til tiden. Nordea og Danske Bank beklager ventetiden.

storybild

Nordea-kunder må vente på at få deres løn udbetalt på grund af en systemfejl. (Billede: Polfoto/Johansen Linda)

I dag er lønningsdag, men kunder i Nordea og Danske Bank må væbne sig med tålmodighed – før pengene ruller ind på deres konti.

LÆS OGSÅ: Københavns metro kører igen efter omfattende nedbrud

Nordea blev her til morgen ramt af en dobbelt, teknisk fejl, så bankkunder ikke fik udbetalt løn, SU eller pension, skriver eb.dk, og nu er der ifølge tv2.dk også problemer med Danske Banks Mobile Pay.

Nordea oplever problemer på grund af kommunikationsfejl mellem nogle datacentraler, og derfor har flere banker, heriblandt Nordea, ikke kunne udbetale løn til tiden.

LÆS OGSÅ: Apple i globale problemer: Flere funktioner er nede

Det er penge fra blandt andet Udbetaling Danmark, der er låst fast under IT-kollapset, men nedbruddet er ved at blive løst.

Ved 8-tiden modtag mange kunder udbetalingerne, men flere venter fortsat på at modtage deres løn i skrivende stund, som følge af en intern, teknisk fejl.

LÆS OGSÅ: Langt nedbrud: Så meget taber Facebook i indtægt

Udover datacentral-fejlen er der altså et andet problem, som irriterer Nordea-kunderne i øjeblikket.

[Der har] været forsinkelser her i Nordea på overførelser, der skal videre til andre banker eller internt her i banken. De er i fuld gang med at blive gennemført lige nu, så de er parate til at blive overført ved den næste clearing, forklarer Nordeas pressechef, Stephan Ghisler-Solvang til eb.dk.

Her fortæller han, at den næste 'clearing' vil finde sted klokken 12 i dag, så der vil lønnen til de resterende kunder blive udbetalt.

LÆS OGSÅ: Banker lukker endnu et boliglån: Det treårige flekslån

Nordea erkender problemet, og beklager ventetiden.

- Det er vi meget kede af, og vi undskylder for alle de problemer, som det har givet kunderne i Nordea og i andre banker, siger Stephan Ghisler-Solvang til eb.dk.

LÆS OGSÅ: Arbejdsløshedskøen skrumper: Ledigheden dykkede i marts

Den samme tekniske fejl skulle ifølge tv2.dk være skyld i, at Danske Banks netbank og Mobile Pay ligeledes er ramt af et nedbrud.

Kunder kan altså ikke logge ind på det netbank på computeren eller via den mobile app for at tjekke løn, betale regninger og så videre.

LÆS OGSÅ: 600.000 danskere har slet ingen opsparing

Peter Kjærgaard Nielsen, der er souschef i Danske Bank, håber, at Mobile Pay vil virke igen inden frokost, men banken ved endnu ikke, hvornår netbanken vil virke igen.

- Vi beklager meget de problemer dette måtte give for vores kunder, siger Peter Kjærgaard Nielsen til tv2.dk



Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress