Af - 28/10-15 15:15; Opdateret: 28/10-15 16:39

H&M advarer: Hop ikke på denne fup-konkurrenceH&M advarer: Hop ikke på denne fup-konkurrence

Er du også hoppet i fælden?

Bildstrecke im Grossformat »

Flere end 1.000 danskere har delt et opslag på Facebook fra 'H&M Danmark'. Her opfordres brugerne til at 'like' billedet, kommentere 'Wang' og dele med vennerne.

Hvis man gør som beskrevet, kan man blive én af 10 heldige vindere, der får lov at tømme hylderne, så der er plads til virksomhedens nye kollektion. Problemet er bare, at det slet ikke er H&M, der står bag.

På tøjkædens rigtige Facebook-profil, lyder det således:

- Der er oprettet en side på Facebook, som kalder sig H&M Danmark. Denne side er fake og har intet med H&M at gøre! Siden er rapporteret til Facebook. Vær opmærksom på, at H&M ikke kører nogen former for konkurrencer i forbindelse med lanceringen af Balmain x H&M i næste uge. Ingen af konkurrencerne på siden har noget med H&M at gøre. Spred gerne budskabet - mange tak.

***Se den falske annonce i galleriet over artiklen***

LÆS OGSÅ: Anklage om fup: H&M får sønderrivende kritik i ny rapport

En oldgammel taktik
Social Media-eksperten Thomas Bigum afgiver et lille grin, da han hører om stuntet. Det er nemlig slet ikke tilladt at afkræve sine brugere at dele opslag for at deltage i konkurrencer.

- Ser man konkurrencer med et krav om at dele opslaget fra et forholdsvis stort brand, så skal advarselslamperne tændes. De store virksomheder bør kende reglerne. Jeg troede først, at de havde sat en praktikant på opgaven, griner han.

Hvorfor opretter folk falske sider med konkurrencer?

- I Facebook-sammenhæng er det en oldgammel taktik, at man forsøger at lave et hit-and-run, hvor man samler en masse følgere. Senere fodrer man dem med links til sider med reklamer eller konkurrencer, og derved tjener man penge, siger Thomas Bigum og fortsætter.

- Når folk har klikket, går man videre til en annoncør og fremviser, at man har 40.000 læsere på eksempelvis en blog. Det er trafik fra de sorte kroge, men det falder tilbage på de stupide annoncørere, der hopper på den og betaler.

LÆS OGSÅ: Pas på: Fupfirmaer går på rov på nettet

'Se Paradise-Amalie nøgen'

Ifølge Thomas Bigum er det en gammel fidus, som vi næppe har set det sidste til. Det er nemlig en forholdsvis simpel måde at score nogle nemme skillinger.

- Det er et økosystem, der ikke kan knækkes. Trafik er penge, så vi har næppe set det for sidste gang. Når du har brugerne, så lægger du et link til din blog og kalder det 'Se Paradise-Amalie nøgen', så klikker 100.000 læsere, og du får pengene.

Det lyder ikke så sympatisk.
- Nej, men det er knægten, der har lavet det og brudt reglerne, som faktisk er den klogeste.

Hvad kan H&M gøre andet end at advare?
- H&M skulle have linket til opslaget og bedt deres brugere markere det som spam, så ville Facebook straffe dem med det samme, og det ville være væk i morgen. Lige nu tror Facebook-maskinen, at det er en god historie, fordi folk deler det. Hvis H&M var kløgtige, så sendte de tropperne ind mod det falske site.

Samme 'konkurrence' kører netop nu på Facebook-siden 'ASOS Danmark', der er bygget op efter helt samme koncept som den falske 'H&M'-konkurrence. På ASOS' rigtige Facebook-side, lyder det i et opslag, at man netop nu er ved at kigge nærmere på den falske side.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress