Af Ritzau - 08/05-16 06:01

Besætningsmedlem: Scandinavian Star-brand passer i mønsterBesætningsmedlem: Scandinavian Star-brand passer i mønster

Brande på flere færger lignede de brande, der startede på færgen Scandinavian Star, hvor 159 mennesker omkom.

storybild

Et tidligere besætningsmedlem siger til Politiken Søndag, at han og kollegerne talte om, at brandene om bord på færger var påsatte. (Billede: Scanpix/Jackie Leissner)

Flere mystiske skibsbrande i 1980’erne hos selskaberne bag færgen Scandinavian Star havde fællestræk.

Et tidligere besætningsmedlem siger til Politiken Søndag, at han og kollegerne talte om, at brandene kunne være påsatte.

Flere af dem var oliebrande, og der var sat kiler i branddøre, så ilden blev spredt, og der opstod nye brande, når de brandhærgede skibe lå ved kaj, fortæller Ove Fjordside.

Han sejlede som elektroinstallatør på Scandinavian Sea og Scandinavian Sun, hvor han oplevede to alvorlige brande.

Ove Fjordside står frem for at hjælpe efterforskningen af den uopklarede mordbrand på Scandinavian Star, som kostede 159 mennesker livet for 26 år siden.

- Hvis min viden fra den tid kan bruges, stiller jeg gerne op, siger Ove Fjordside til Politiken.

Han er netop blevet kontaktet af det norske Stortings kommission, der ligesom norsk politi undersøger sagen om Scandinavian Star.

Ove Fjordsides oplysninger er interessante for de norske myndigheder, fordi mønstret fra de tidligere skibsbrande minder om Scandinavian Star i 1990, der blev hærget af mindst fire brande.

Her blev døre holdt åbne af kiler og senge, og den tredje brand blev næret af olie, mens den fjerde brand opstod, da skibet lå ved kaj i den svenske by Lysekil.

Scandinavian Star sejlede i Caribien, helt frem til få uger før den blev indsat på ruten mellem Frederikshavn og Oslo – og brændte kort efter.

På det tidspunkt havde DFDS trukket sig ud af det amerikanske selskab bag skibet. De sidste aktier blev solgt to måneder før branden på Scandinavian Star.

Politiken har fået adgang til National Transportation Safety Boards (NTSB) detaljerede rapporter om brandene på det amerikanske selskabs skibe i Caribien. De understøtter Ove Fjordsides beretning om, at brandforløbene var usædvanlige.

Den første brand oplevede Ove Fjordside på Scandinavian Sea 9. marts 1984 i Caribien, hvor han var ansat som elektroinstallatør. En brand opstod i et gulvtæppe tæt ved en sofa i en kahyt og bredte sig.

- Der var ingen installationer ved gulvtæppet og sofaen. Så nogen må have lagt noget, der kan brænde, og har antændt det. Hvordan kunne der ellers opstå ild, spørger Ove Fjordside i Politiken.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress