Af - 09/06-16 04:00; Opdateret: 09/06-16 09:52

Se listen: Kvinder betaler mere for hverdagstingSe listen: Kvinder betaler mere for hverdagsting

Priserne på mange varer er højere i kvinde- end mandeudgaver. Det gælder alt fra barbergrej til parfumer. Kvinderåd kalder det en 'luksusafgift'.

Se folk reagere på prisforskel på skrabere til kvinder og mænd. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Det er dyrt at være kvinde.

En lang række hverdagsting koster langt mere i kvindeudgaver end for mænd, viser metroxpress' tjek i en række danske butikskæder og netshops.

Prisforskellen kan ses på alt fra barberskrabere og gel fra Gillette til parfumer, hvor kvindeudgaverne koster eksempelvis 135 kroner mere for samme mængde end mandeudgaven.

I Matas koster 50 ml Dolce Gabbana 'The One' eau de parfum således 730 kroner for kvinder og 595 kroner for mænd.

I en rapport i december fra forbrugerombudsmanden i New York viste en gennemgang af 397 varer, at kvinder betalte mere end mænd 42 procent af gangene, hvor mænd skulle aflevere mere 18 procent af gangene. Fænomenet kaldes The Pink Tax og førte til, at det netop er gjort forbudt i Californien at sælge varer dyrere for skrabere i pink kontra de blå til mænd.

Dansk Kvindesamfund fortæller, at de vil tage prisforskellen op med butikskæderne og ligestillingsordførerne.

- Det rammer da en på retfærdighedssansen. Kvinder tjener jo i forvejen mindre en mænd. Det er kort sagt ikke cool, at der skal være en luksusafgift på at være kvinde, siger styrelsesmedlem, Sara Ferreira, der kalder forbuddet mod særlige kvindepriser fra Californien et godt forslag.

Forbrugerrådet synes at detailhandelen skylder de danske kvinder, der ifølge Gallup står for hovedparten af alle indkøb, en særdeles god forklaring.

- De forklaringer, som de er kommet med til jer er bestemt ikke overbevisende. Med de kvantum de køber hjem må forskellen være lille, og det kan ikke være dyrere at lave en lignende skraber i pink end i blå. Jeg synes faktisk, kvinder med rette kan føle sig snydt, siger cheføkonom, Martin Salomon.

Ligestillingsordfører Rasmus Langhof (S), synes producenterne presser citronen.

- Kvinder skal da ikke acceptere, at butikker og producenter malker det ene køn mere end det andet. Her tager de klart kvinderne ved næsen og det er overraskende, siger han.

LÆS OGSÅ: Se det tankevækkende eksempel: Hvorfor er t-shirten til kvinder dyrere?

Eksempler på forskellige priser på sammenlignelige varer

Matas
Gilette Venus Swirl, skraber med flexiball, fem blade og et ekstra skrabehoved, 179 kroner
Gilette Fusion Proshield, skraber med flexiball, fem blade og et ekstra skrabehoved , 119 kroner

Dolce & Gabbana The One eau de parfum til kvinder, 50 ml, 730 kroner
Dolce & Gabbana The One eau de parfum til mænd, 50 ml, 595 kroner

Ralph Lauren Big Pony parfume kvinder, 30 ml, 320 kroner
Ralph Lauren Big Pony parfume mænd, 40 ml, 310 kroner

Normal
Gilette Satin Care, Olay, barbergel, 75 ml, 17 kroner
Gillette series barbergel, 75 ml, 14 kroner

Gillette pakke med fire skraberhoveder, Venus, 89 kroner
Gillette pakke med fire skraberhoveder, Mach 3, 64 kroner

Meny
Gillette Satin Care Pure & Delicate barbergel 200 ml, 46,95 kroner
Gilette Pure & Sensitive barbergel 200 ml, 42,50 kroner

Kvickly
Shaving gel, 200 ml i lyserød dåse, 36,95 kroner
Shaving gel, 200 ml i blå dåse, 31.95 kroner

Hvorfor de prisforskelle? Her er virksomhedernes svar

Det var ikke alle virksomheder, der svarede på hvorfor de havde forskelle på sammenlignelige varer i kvinde og mande-udgaver.

Kæden Normal med 45 butikker solgte Gillette barberskum for kvinder tre kroner dyrere end for mænd i samme størrelse og tog mere for en fire-pak med Venus-barberblade end Mach 3 til mænd.

- Jeg mener ikke, at de produkter i har fundet er sammenlignelige produkter - eksempelvis er der forskel på indholdet af de to barbergeleér. Det svarer til at sammenligne økologisk sødmælk og konventionel minimælk, siger direktør Torben Mouritzen fra Normal-kæden.

Matas svarer her skriftligt om prisforskellen på parfume. Informationschef Henrik Engberg skriver:

"Indholdet i dufte og plejeprodukter til kvinder bærer præg af, at kvinder efterspørger mere komplekse produkter med flere aktive stoffer end mænd. Således er indholdet i umiddelbart sammenlignelige varer ofte væsentligt forskellige."

Om eksemplet med duften Ralph Lauren Big Pony, hvor kvinder skal betale 320 kroner for 30 ml - og mænd 310 for 40 ml. Altså mere parfume for færre penge:

"Ovenstående varer er begge Eau de toilette. Leverandøren (L’Oreal Luxe) forklarer prisforskellen med, at dameduften indeholder flere eksotiske og kostbare ingredienser end duften til mænd. Disse kostbare ingredienser ses med fed nedenfor.

Blue – Grapefrugt, blå lotus og jasmin
Pink – Mandarin, magnolia og musk
Yellow – Pære, mimosa,sandeltræ
Purple – Kirsebær, purple amber, melon

HERRE- Blue - Lime, grapefrugt og agurk
Orange – Mandarin, træ og musk"


Om eksemplet med prisforskel på 60 kroner mellem Gilette Venus Swirl - 179 kroner og Gilette Fusion Proshield - 119 kroner svarer Matas:

"Leverandøren oplyser, at prisforskellen skyldes, at produkterne er forskellige på flere væsentlige områder. De har forskellige håndtag, blade og teknik i kuglehovedet, da de er til to forskellige formål.
Der er i udformningen af det fleksible barberhoved taget hensyn til, hvor produktet skal bruges. Barberhovedet til kvinder er specialkonstrueret til de kvindelige kurver (ben). Hvorimod produktet til mænd er lavet specielt til det mandlige ansigts udformning. Hvert produkt er designet for at opnå den største kontakt med huden afhængig af den pågældende ”overflade”/kurve. Selve barberbladene er forskellige i forhold til både tykkelse og overflade (coating). Hår i en mands ansigt er ca. 50 % tykkere end kvinders hår på benene, hvorfor bladene tager hensyn hertil i deres forskellighed. Produktet til kvinder har de såkaldte lubra strips, der afgiver et blødgørende serum, som aktiveres af vand," skriver Matas.

Kvicklys svar på hvorfor en shaving gel fra Coop koster fem kroner mere i en lyseråd dåse med samme ingredienser lyder:

- Kønsdiskriminerende priser på dagligvarer er en problematik, jeg aldrig har hørt om før. Når der er forskelle i udsalgspriserne på de to produkter, skyldes det typisk forskellige indkøbspriser, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Meny ikke nåede at svare før deadline.

LÆS OGSÅ: Her er beviserne - Det er MEGET dyrere at være kvinde

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress