Af - 25/03-16 13:52; Opdateret: 25/03-16 14:08

Uret stjæler en time af din påskeferie: Sådan omstiller du dig til sommertidUret stjæler en time af din påskeferie: Sådan omstiller du dig til sommertid

Natten til søndag skal uret sættes en time frem. Her får du nogle råd til, hvordan du omstiller dig bedst muligt, nu hvor uret stjæler en time af din påskeferie.

Bildstrecke im Grossformat »

Det sker hvert år, og du ærgrer dig sikkert lige meget hver gang. Uret skal sættes en time frem. I år sker skiftet klokken 2 om natten mellem lørdag og søndag, hvilket betyder, at der ovenikøbet ryger en time af påskeferien.

Men hvilken betydning har overgangen for din krop, og hvad skal du gøre for at omstille dig bedst muligt? Det har Daily Mail spurgt en række forskere om.

LÆS OGSÅ: Her er der 110.000 gratis is i dag

Hjernens indre ur sørger for at holde en række kropslige funktioner - som hormonproduktionen, temperaturen og fordøjelsesfunktionen - i sync med hinanden. Når uret skal sættes en time frem, forstyrres rytmen, forklarer professor i psykologi ved Flinders University Leon Lack.

- Vores døgnrytme er en time ude af sync efter overgangen til eller fra sommertid. Det er lidt ligesom at have en meget mild form for jetlag, siger han ifølge Daily Mail og fortsætter:

- Det betyder, at det er sandsynligt, at vi får svært ved at sove på den første søndag efter overgangen til sommertid, og ugen kommer til at starte med et søvntab og en mild form for jetlag.

LÆS OGSÅ: Din iPhone får ny funktion, der hjælper dig med at sove

Studier har blandt andet vist, at kroppens funktion i dagtimerne hæmmes i flere dage, og at antallet af biluheld stiger mandagen efter skiftet til sommertid.
Det anslås, at mere end 1,5 milliarder mennesker verden over bliver berørt af omstillingen.

Find ud af, hvordan du omstiller dig bedst muligt, ved at klikke dig gennem billedgalleriet i toppen af artiklen. Her er der samlet seks råd fra Leon Lack samt psykologiprofessor David Ellis fra Lancaster University og direktør for søvnstudier ved University of California, Dr. Alon Avidan.

LÆS OGSÅ: Efter en bytur: Sådan får du den bedste søvn

LÆS OGSÅ: Gik du sent i seng? Det kan måske ses på vægten

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress