Af Ritzau - 08/09-16 06:01; Opdateret: 08/09-16 07:21

Chefer tjekker i stigende grad ansøgere på FacebookChefer tjekker i stigende grad ansøgere på Facebook

Virksomheder bruger i stigende grad Facebook til at danne sig et billede af de jobsøgende.

storybild

Facebook bruges af stadig flere arbejdsgivere til at danne sig et bedre indtryk af kandidater til ledige stillinger. (Billede: Free/Colourbox)

Facebook, LinkedIn og en søgning på Google er nogle af de værktøjer, som chefer og HR-chefer i stadig stigende grad tager i brug for at finde ud af mere om de mennesker, der søger job hos virksomhederne.

Hvor det i 2013 var hver fjerde virksomhed, der brugte Facebook til at finde oplysninger om en potentiel ny medarbejder, er det nu knapt halvdelen, viser en undersøgelse foretaget af Konsulenthuset Ballisager.

En af virksomhederne er Dustin Group, hvor HR-chef Morten Jakobi siger:

- Når man tager folk ind i en virksomhed, tager man dem ikke kun ind i et job. Man tager dem også ind i en kultur, og virksomhedskulturen er utrolig vigtig.

- Så jeg synes, at det er rigtigt vigtigt at finde nogen, som selvfølgelig matcher kulturen.

LÆS OGSÅ: Fik dødstrusler på grund af sine armhuler: 'Jeg vil dræbe dig'

LÆS OGSÅ: Lars' Facebook-opslag deles af tusinder: - Først da min mor døde, forstod jeg alvoren

Indhold på en Facebook-profil er principielt offentligt tilgængeligt. Men man kan lukke sin profil lidt til, hvis man ikke vil have, at arbejdsgiveren kigger med, anbefaler Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX.

- Det moralske spørgsmål er, om det er i orden, at arbejdsgiveren går ind og henter de her oplysninger. Det er relevant at hente et online-CV på LinkedIn og se, hvor folk har arbejdet. Om det er relevant, hvad folk laver i deres privatliv, kan man nok diskutere, siger han.

LÆS OGSÅ: Dansk musiker raser mod kollegaer: ’Jeg har ikke købt mine Facebook’-likes’

LÆS OGSÅ: FAKTA: Så mange virksomheder tjekker din Facebook

Forskningschefen nikker genkendende til, at arbejdsgiverne i stigende omfang kigger på ansøgeres profiler på sociale medier, og at en del mennesker vil betragte det som en form for dyneløfteri.

- Vi har en kultur i Danmark, hvor vi skelner meget mellem det offentlige og private. Men det skel er under afvikling i disse år, siger Jakob Linaa Jensen.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress