01/02-16 16:44

Bloggere og kendte skal stramme op, når de omtaler produkterBloggere og kendte skal stramme op, når de omtaler produkter

Du kommer til at se flere indlæg markeret som #annonce og #sponsoreret i dit Instagram-feed, hvis det står til Forbrugerombudsmanden.

Bildstrecke im Grossformat »

KLik videre for at se flere billeder af bloggeren Irina Babenko.

Når du scroller igennem dit Instagram-feed, er der sandsynligvis ikke langt imellem bloggere og kendte, der skriver om nye produkter, som får positive ord med på vejen.

Men flere sager om skjult reklame, senest politianmeldelse af en tandpastaproducent og et mediebureau tidligere på måneden, har fået branchen til at stramme op og gøre mere for at overholde reglerne.

LÆS OGSÅ: Reklamebureau politianmeldt for sangerindes reklamer

LÆS OGSÅ: Dit Instagram-feed flyder over med skjult reklame

Det mener Nathalie C. Larsen fra kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, der har lavet flere aftaler, hvor bloggere omtaler deres kunders produkter.

- Jeg har bemærket, at rigtig mange bloggere er opmærksomme på reglerne og har skrevet åbne indlæg om, hvordan de har tænkt sig at følge dem. Men selv om en stor del af bloggerne har forholdt sig til det, er der stadig masser som ikke tager hensyn til det og leger videre i gråzoneland, siger hun og understreger, at man i hendes bureau har en helt fast procedure for, hvordan man aftaler omtale af et produkt på eksempelvis en populær Instagram-personligheds side.

Hos Forbrugerombudsmanden har man ikke modtaget særligt mange klager vedrørende skjult reklame på sociale medier - men netop derfor, mener man, at der er brug for at fokus på området. For kan folk gennemskue, når noget er skjult reklame? Nye guidelines målrettet bloggere skal nu gøre det nemmere at deklarere reklame.

- Vi kan se, at omtale af produkter sker i meget vidt omfang på sociale medier og blogs, siger Marie Asmussen, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

- Og noget skal markeres som en reklame, når en virksomhed og en blogger laver en aftale om at et produkt skal omtales, siger hun.

- Hvis en blogger omtaler et produkt, kan vedkommendes rosende ord af produktet for eksempel være farvet af, at bloggeren har fået produktet eller er blevet betalt for at skrive om produktet. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne ved, hvornår der er tale om en reklame og har mulighed for at have paraderne oppe og ikke blive påvirket i samme grad, siger hun.

Marie Asmussen understreger, at man især også har fokus på reklamer, der er målrettet børn og unge.

- Det sker ud fra en betragtning om at børn og unge ikke er så kritiske, som voksne kan være, siger hun.

LÆS OGSÅ: Arla sendte ‘gave’ til blogger: Får kritik for skjult reklame

LÆS OGSÅ: Bloggere overraskede over reklame-kritik: Giv os klare regler

LÆS OGSÅ: Ekspert om Royal Copenhagens 'ambassadører': På grænsen af skjult reklame

LÆS OGSÅ: Sådan afkoder du om bloggerens anbefalinger er betalte

LÆS OGSÅ: Kendte reklamerer ulovligt på Instagram

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress