Af Ritzau - 07/08-16 10:38

Teknologi redder 50.000 for øresus og fare på festivalTeknologi redder 50.000 for øresus og fare på festival

Computere og højttalere for mange millioner gør det mere sikkert - både for øre og krop - at gå til festival.

storybild

Lydniveauet er sænket på de danske musikfestivaler over de seneste 30 år. Men det er stadig højere end i Sverige og Tyskland, og niveauet er i dag meget mere ensartet, hvilket gør det mere sikkert at gå til koncert. (Billede: Scanpix/Axel Schütt)

Titusinder af festivalgæster kan søndag og mandag forlade Skanderborg Festival uden susen for ørerne, selv om de har hængt ud foran scenerne til pumpende rock i dagevis.

De tider, da larm i ørerne - nogle gange i dagevis - gik hånd i hånd med tømmermænd, er forbi. Det skyldes blandt andet teknologisk udvikling, fortæller Jens Elsborg, som er lydchef i virksomheden Nordic og lydmanager på Smukfest.

- Der er sket meget på det teknologiske. Der skal kun en lille spidsfrekvens til, at man ødelægger ørerne lige i det område. Højttalerteknologien i dag er meget mere afrundet. Der er mere kontrol over, hvordan man sender lyd ud, siger Jens Elsborg.

Der er også indført en lydpolitik. Lyden på de store scener kommer aldrig over 103 dB (A) - en måleenhed for niveau. Og der føres konstant kontrol med den grænse.

Højttalerne på festivalens store scene koster 12 millioner kroner. De er sat op på en måde, så står man tæt på scenen, får man kun lyd fra en højttaler. Står man lidt længere væk, får man lyd fra to. Og endnu længere ude får man fra endnu flere.

Dermed sikres et ensartet lydtryk, og det er også et spørgsmål om sikkerhed. For hvis lyden er den samme lige foran scenen som 100 meter ude på pladsen, så undgår man et pres fra publikum fremad.

- Når folk ikke kan høre, så maser de frem. Hvis lydtrykket er det samme bagude, så flytter de sig ikke, for så er det ikke besværet værd, siger Jens Elsborg.

Generelt er lydniveauet dalet over de seneste 30 år.

- Folk får ikke lov til at spille lige så hjernedødt, som de vil. Samtidig kan vi elektronisk styre trykfordelingen af lyden, så næsten ligegyldigt, hvor man står på pladsen, så har man et relativt høj lydtryk, siger lydchefen.

I eksempelvis Tyskland og Sverige må man ikke spille nær så højt. Det giver ifølge Jens Elsborg mindre dynamik, og det svækker koncertoplevelsen.

Pigtrådsrockeren Peter Belli har ikke bemærket, at lydniveauet er dalet. Men han vil ikke have, at det bliver så lavt, at sidemandens snak overdøver musikken.

- Publikum kommer for at høre. Og de skal have det, de vil have, siger Peter Belli.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress