Af - 26/10-16 06:31; Opdateret: 26/10-16 09:36

Forsinkelser smadrer  passagerers tillid til DSBForsinkelser smadrer passagerers tillid til DSB

De seneste tre måneder har hverken S-tog eller regional- og fjerntog levet op DSB’s kontraktlige forpligtelser. Det går hårdt ud over passagernes tilfredshed, viser ny stor undersøgelser.

storybild

S-togene har de seneste tre måneder kørt med så mange forsinkelser, at DSB ikke lever op til kontrakten med Transportministeriet. Også fjern- og regionaltog kører med for mange forsinkelser, og det går hårdt ud over passagernes tilfredshed, viser stor passagerundersøgelse. (Billede: scanpix/arkiv)

Det er med god grund, at pendlere og andre tog-passagerer har vrisset de seneste tre måneder. I juli, august og september har både S-tog samt regional-og fjerntog kørt med så mange forsinkelser, at DSB ikke har levet op til sin kontrakt med Transportministeriet om, hvor stor en andel af passagerne, der skal nå frem rettidigt.

For eksempel skal S-togene ifølge kontrakten køre med en såkaldte kunde-rettidighed på 92,3 procent, men i august var den nede på 90 procent, og i september faldt den yderligere til 88 procent.

LÆS OGSÅ: Nyt sporarbejde i ugevis sender passagerer i togbusser

Hovedforklaringen er, at Banedanmark er i gang med udskiftning af signalsystemet, hvoraf de ældste dele er helt tilbage fra 1912, siger DSB-informationschef Tony Bispeskov.

- Det går desværre ikke helt smertefrit, og generne har været væsentlig større end forventet fra Banedanmarks side, siger han og opfordrer pendlere, der ikke allerede har tilmeldt sig Pendler Rejsetidsgarantien, til at gøre det, så de automatisk kan få erstatning.

Ikke-pendlere kan søge erstatning gennem Basis Rejsetidsgarantien.

Når det gælder fjern- og regionaltog, skal man helt tilbage til april 2015 for at finde den seneste måned, hvor DSB levede op til kontraktkravet om en kunderettidighed på 81,8 procent.

LÆS OGSÅ: Store togforsinkelser i myldretiden i København

- Der har vi ikke ligget, som vi skal. Det skyldes blandt, at vores materiel (tog, red) ikke har performet så godt, som vi regnede med, da vi lavede en meget stor køreplansændring for 2016. Køreplansændringen har vist sig at være for optimistisk. Samtidig er der kommer grænsekontrol i Padborg og ID-kontrol i Kastrup, og så har Banedanmark haft deres udfordring med signalsystemet og sporarbejder, som ikke blev færdige til tiden, siger Tony Bispeskov.

Når toget er forsinket, bliver vi ikke blot knotne over den spildte tid. Vi bliver generelt også mere utilfredse med forhold på stationen og i toget, som intet har med forsinkelsen i sig selv at gøre. For eksempel er 58 procent af ikke-forsinkede passagerer generelt tilfredse med rengøring og vedligeholdelse på stationen, mens det kun gælder 48 procent blandt forsinkede passagerer.

Mønsteret gentager sig, når det gælder opfattelsen af blandt andet indeklimaet i togene. Her er hele 72 procent af de ikke-forsinkede passagerer tilfredse, mens det kun gælder 60 procent af de forsinkede passagerer. Det viser en undersøgelse blandt 28.983 passagerer, som PassagerPulsen under Forbrugerrådet Tænk har foretaget.

LÆS OGSÅ: DSB: Udskudt signalprogram giver ikke flere forsinkelser

- De fleste af os kan nok nikke genkendende til, at hvis toget ikke kommer til tiden, så smitter det af på andre forhold. Men vi gør faktisk en meget stor indsats for at holde rent i togene og på stationerne, siger Tony Bispeskov.

Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, mener, at trafikselskaberne skal blive bedre til at oplyse om rejsetidsgarantierne, når der er forsinkelser.

- Selv om selskaberne skal give nogle rejsetidsgarantier, bør de blive bedre til at informere, når der er forsinkelser. Det ville være optimalt, hvis de ved forsinkelser altid oplyste om passagernes rettigheder og om, hvordan man kommer videre siger hun og tilføjer:

LÆS OGSÅ: DSB overvejer vand i tog efter nedbrud

- Vi vil opfordre til, at togselskaberne, sammen med Banedanmark, tager flere initiativer for at give forbrugerne tog til tiden. Det betyder blandt andet, at køreplaner og driften skal tilrettelægges, så det bliver muligt at levere den rettidighed, som passagererne forventer.

Tony Bispeskov oplyser, at DSB fra den 11. december er klar med ny køreplan:

- Den tager blandt andet højde for, at der nu er grænsekontrol i Padborg, og så lægger vi nogle minutter ind på strækninger, hvor vi kan se, at den gamle plan er for stram.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress