Af Ritzau - 24/06-16 08:08; Opdateret: 24/06-16 08:30

Ekspert: Leave-siden vandt ved at tale til følelserneEkspert: Leave-siden vandt ved at tale til følelserne

Briterne har sagt nej til EU, fordi forlad-siden var bedre til at appellere til folks følelser, mener ekspert.

storybild

UKIPs leder Nigel Farage og de øvrige fortalere for at stemme Storbritannien ud af EU har ifølge seniorlektor Simon Usherwood især vundet opbakning ved at appellere til briternes følelser. (Billede: Reuters/Toby Melville)

Den britiske Leave-kampagne var dygtigere til at appellere til befolkningens følelser end Remain-kampagnen, og det er en vigtig forklaring på udfaldet af den britiske afstemning om at forlade EU.

Det siger Simon Usherwood, ekspert i EU-modstand og seniorlektor i britisk politik ved University of Surrey.

- Problemet for Remain-kampagnen har været, at de ikke havde argumenter, der talte til følelserne. De fokuserede derimod især på de negative økonomiske konsekvenser ved at forlade EU, siger han.

Han mener, at hele debatten om en ukontrolleret indvandring til Storbritannien nok har været det argument, som har givet EU-skeptikerne mest vind i sejlene.

- Og dertil en generel udbredt utilfredshed i forhold til EU og et ønske om at gøre det bedre, siger han.

Følg med live her:


LÆS OGSÅ: Enhedslisten efter brexit: Nu skal danskerne også stemme

LÆS OGSÅ: Britisk centralbank i alarmberedskab efter brexit

LÆS OGSÅ: Cheføkonom venter historiske aktiefald efter muligt brexit

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress