Af - 19/05-16 18:22

H&M fjerner omdiskuteret billedeH&M fjerner omdiskuteret billede

- Tankerne leder hen på gruppevoldtægt, lyder det fra kunde.

storybild

Se hele billedet i artiklen, hvor man ser grunden til, at folk er blevet stødt over reklamen. Foto: H&M

Den svenske tøjkæde H&M trækker nu et af deres reklamebilleder tilbage, efter flere kunder har omtalt det som krænkende og usmageligt.

En af kunderne, der er blevet stødt af H&M's modelbillede, er, Jeanette Larsson fra Malmö.

- Det er et meget bevidst billedevalg. Tankerne leder hen på gruppevoldtægt og mandschauvinisme, siger Jeanette Larsson, der har arbejdet i 25 år inden for politiet med sager om sexmisbrug, til det svenske medie Expressen.

LÆS OGSÅ: Dansk model i Calvin Klein-reklame vækker vrede

Hun er meget lidt imponeret over tøjgigantens valg af reklame for et par shorts, og forklarer, at hun er færdig med at købe hos tøjkæden.

- Vi er mange, der er blevet meget stødt af det usmagelige sort/hvide billede på jeres hjemmeside, hvor en ung kvinde sidder på en stol og ser ud til at have fået et stoleben kørt op i underlivet, skriver Jeanette Larsson på Facebook.

Se hendes opslag og det omdiskuterede billede herunder.

Det omdiskuterede billede fra H&M. Foto: H&M

LÆS OGSÅ: GALLERI: 16 sørgelige produkter der ikke helt ligner reklamen

Det er ikke kun Jeanette Larsson, der har kommenteret på den svenske virksomheds reklame. På Facebook kommentarer flere brugere på det opslag, som Jeanette har lagt op. 'Frygtelig reklame'', skriver Yvonne. 'Forfærdelig', skriver Lotta, 'Fjern billedet', kommenterer Mariana.

Efter henvendelser fra Jeanette Lasson og andre kunder har H&M nu valgt at trække deres reklamebillede af den unge kvinde tilbage, forklarer en talsmand fra tøjkæden til Expressen.

- Vi synes, det er trist, hvis nogen anerkender billedet på den beskrevne måde. Vi vil erstatte billedet så hurtigt som muligt, siger H&M's presseansvarlige i Sverige Johanna Morell.

LÆS OGSÅ: TV: Husker du denne uhyggelige reklame?

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress