Af - 15/02-16 22:02

Ond cirkel: Søvnmangel giver øget behov for at surfe sociale medierOnd cirkel: Søvnmangel giver øget behov for at surfe sociale medier

Er du på sociale medier, inden du skal sove, så sover du dårligt - det er hørt før. Nu viser et nyt studie omvendt, at søvnmangel øger behovet for sociale medier. ‘Ond cirkel’, lyder det fra dansk forsker.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Hvis du er én af de uheldige, der lider af søvnmangel, så kan disse ni råd måske hjælpe dig godt på vej til drømmeland.

Føler du et øget behov for at rulle dit Facebook-feed igennem eller se hele dagens tweets fra din yndlings-kendis på et tidspunkt, hvor du egentlig burde at sove? Så kan søvnmangel måske være årsagen, lyder konklusionen i et nyt amerikansk studie.

Det skriver UCI(University of California, Irvine) News i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Bruger du Facebook for meget? Så lider du måske af dette

De amerikanske forskere ved UCI i USA har i deres studie fundet en overraskende sammenhæng mellem et højt forbrug af sociale medier og søvnmangel.

- Hvis du får mindre søvn, er du mere tilbøjelig til distraktion. Og hvis du er distraheret, hvad gør du så? Du går på Facebook. Det er en letvægter, det er nemt og du er træt, udtaler hovedforfatteren af studiet, Gloria Mark, professor i informatik ved UCI i pressemeddelelsen.

Seniorforsker ved Molekylærbiologisk Søvnforskningsenhed på Rigshospitalet, Glostrup, Birgitte Rahbek Kornum, kan som forsker på området sagtens nikke genkendende til de amerikanske forskeres resultater.

- Jeg kan 100 procent genkende det her, helt sikkert. Når man lider af søvnbesvær bliver man meget mere ukoncentreret, og man kommer nemmere til at lave små overspringshandlinger, og de sociale medier er en oplagt nem én af slagsen, siger seniorforskeren til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Sovet dårligt i nat? Derfor har du svært ved at koncentrere dig

Birgitte Rahbek Kornum siger, at man tidligere har set masser af forskning på området med søvn- og koncentrationsbesvær. Hun har dog ikke set denne sammenhæng før.

- Det er interessant at de har fundet denne sammenhæng mellem at lide af søvnbesvær og have et øget forbrug af sociale medier. Når man kender til tidligere undersøgelser, der viser det omvendte, kan man godt kalde det en ond cirkel, siger hun.

Der har tidligere været mange undersøgelser, der viser det samme som det her studie gør - dog bare med omvendt fortegn. Tidligere undersøgelser har nemlig vist, at et højt forbrug af sociale medier kan lede til søvnmangel. Forskerne var derfor interesserede i at se omvendt på det.

- Der har været en masse studier i, hvordan informationsteknologi påvirker søvn. Vi gjorde det modsatte. Vi kiggede på, hvordan søvnvarighed påvirker informationsteknologi, lyder det fra Gloria Mark i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Ny iPhone-opdatering hjælper dig med at falde i søvn

Forskerne indsamlede informationer fra 76 studerende på UCI - 34 mænd og 42 kvinder - i en periode på syv dage. De korrigerede for køn, alder, lektiemængde og deadlines og målte derefter objektivt med sensorer deres adfærd, aktiviteter og stressniveau.

De studerendes computere, smartphones og tablets blev udstyret med software, der loggede deres aktivitet, når de skiftede fra app til app, talte i telefon eller skrev sms’er. Hver morgen skulle de så i et skema beskrive deres søvn og inden de skulle sove, skulle de beskrive, hvordan dagen var forløbet.

Det var her, at forskerne - ved hjælp af den indbyggede software og de studerendes skemaer - opdagede, at de studerende havde en større tilbøjelighed til at gå på de sociale medier, når de havde sovet dårligt, og de følte, at de led af søvnmangel.

Ud fra den data konkluderer forskerne derfor, med professor Gloria Mark i spidsen, at deres studie peger på en direkte sammenhæng mellem kronisk mangel på søvn og øget afhængighed af Facebook.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Sådan falder du i søvn på ét minut

Birgitte Rahbek Kornum ser umiddelbart studiet som validt, da forskerne kommer fra godt universitet, og at de har fået lov til at præsentere det på en konference. Dog understreger hun, at der skal kigges nærmere på resultaterne.

- Som jeg ser det, kan det være et problem, at de kun bruger spørgeskemaer. Det er nok den type arbejde, hvor man vil sige, at det en interessant observation, der kræver yderligere undersøgelser, siger hun.

Birgitte Rahbek Kornum kommer her til sidst med de klassiske gode råd, hvis man gerne vil ud af den onde søvn/social medie cirkel.

- Sluk alt elektronik en time inden seng. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, men lad være med at tage din computer eller andet elektronik med ind i seng. Gå tidligere i seng og læs et Anders And blad i stedet for at ligge alene med dine tanker, hvis det er dem, der får dig på de sociale medier, siger hun.

LÆS OGSÅ: Dette køn sover dårligst om natten

LÆS OGSÅ: Gå tidligt i seng og scor gode karakterer i skolen

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress