Af - 21/04-15 08:01; Opdateret: 21/04-15 10:15

Svævende tog: København til Aarhus på 30 minutterSvævende tog: København til Aarhus på 30 minutter

Magnet-teknologi skal forkorte rejsetid mellem japanske byer til mindre end en tredjedel.

storybild

(Billede: Polfoto)

At rejse med tog er hverdag for mange mennesker over hele verden.

I Japan arbejdes der konstant på at gøre transportformen mere hurtig, og tirsdag satte ingeniører endnu en milepæl, da et tog i et forsøg nåede op på 603 kilometer i timen, hvilket er ny verdensrekord.

Det svarer til, at toget, der kaldes Maglev, kan nå fra København til Aarhus på 30 minutter, hvis det kørte ved tophastighed hele vejen og ikke gjorde stop undervejs.

Maglev satte den bemærkelsesværdige rekord mindre end en uge efter, at det kørte 590 kilometer i timen og slog en 12 år gammel rekord.

LÆS OGSÅ: DSB-ændringer koster Mogens 2.000 kroner om året

Maglev står for "magnetic levitation" og hentyder til, at toget ikke rører skinnerne, når det kører, men drives frem af elektrisk ladede magneter svævende cirka 10 centimeter over banelegemet.

De japanske jernbaner, JR Central, har en målsætning om, at højhastighedstog inden 2027 skal kunne tilbagelægge den 286 kilometer strækning mellem hovedstaden Tokyo og Nagoya på bare 40 minutter.

LÆS OGSÅ: By- og pendlercykler får dødstødet

Det svarer nogenlunde til afstanden mellem Skanderborg og København. En tur, der i dag tager knap tre timer med tog.

Endnu længere ude i fremtiden - i 2045 - er det tanken, at rejsen mellem Tokyo og Osaka skal kunne tilbagelægges på blot 67 minutter.

Men det er ikke gratis at være fremme i skoene inden for jernbanedrift. Alene strækningen til Nagoya vil koste Japan 100 milliarder dollar at bygge, da der skal bygges mange tunneler gennem bjerge.

LÆS OGSÅ: Træt af ventetid? Ny app vil lette din togtur

Håbet er, at Japan kan tjene penge på at sælge magnet-teknologien til udlandet.

Premierminister Shinzo Abe er i denne uge i USA, hvor han vil agere sælger på vegne af de japanske statsbaner.

LÆS OGSÅ: Togpendlere: Det her er for dårligt DSB

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress