Af - 14/11-16 22:19

Derfor skal du ikke sove i samme seng som din kæresteDerfor skal du ikke sove i samme seng som din kæreste

Dårligt humør, diabetes og hjertesygdomme. Der er mange mulige konsekvenser ved at få for lidt søvn, men for 29 procent vil søvnproblemet blot løse sig ved at flytte over i egen seng.

Bildstrecke im Grossformat »
I dette billedgalleri kan du klikke dig gennem ni råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her er ni simple råd til en bedre søvn.

De snorker, fylder hele sengen og kommer måske endda til at skubbe dig ud af den.

Det er ikke altid helt uproblematisk at dele seng med kæresten, og nu afslører en ny undersøgelse, præcis hvor stort et problem det kan være, når partneren også sover på madrassen.

Mere end hver fjerde svarer i den nye, engelske undersøgelse, at de ikke kan få en god nattesøvn, fordi de bliver forstyrret af deres kæreste. Det skriver Mail Online.

Søvnekspert Nerina Ramlakhan forklarer resultatet med, at det er de færreste par, der har de samme søvnbehov og rutiner inden sengetid.

LÆS OGSÅ: Skræmmende billeder: Ida flyttede ind i kollektiv: Vågnede op med sår over hele kroppen

Hvis du jævnligt sover dårligt, og samtidig deler seng med din kæreste, bør du kraftigt overveje at skære sengen over... eller i hvert fald få købt din helt egen seng, for der kan være alvorlige konsekvenser ved gang på gang at sove dårligt.

Blandt andet kan manglende søvn være årsagen til et dårligt humør og et manglende fokus.

I den mere alvorlige afdeling øger for lidt søvn også din risiko for at blive ramt af en række sundhedssygsomme, så som fedme, diabetes og hjertesygdomme. Det skriver Mail Online.

LÆS OGSÅ: Fandt konen i seng med en anden: Så klippede han elskerens penis af

LÆS OGSÅ: Folk deler deres værste engangsknald: 'Det lignede noget fra en gyserfilm'

Men hvis du ikke har råd til en ny seng, så kan du også vælge at løse søvnproblemet på en langt billigere og mere enkel måde.

71 procent af deltagerne i undersøgelsen svarer nemlig, at de sover bedre, hvis de får et godnatkys af partneren og samtidig svarer 36 procent, at deres søvn decideret bliver forstyrret, hvis de ikke får kysset kæresten godnat.


Hvis du kysser den, du elsker lige inden sengetid, får du flyttet dit fokus væk fra at handle om dagens stress.
Det siger Nerina Ramlakhan til Mail Online.

LÆS OGSÅ: Forkælet? Denne ting ødelægger unges hotelophold

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress