Af Lars Dinesen - 06/12-15 23:04

Tidligere SAS-topchef: Kvinder sætter sig på samfundetTidligere SAS-topchef: Kvinder sætter sig på samfundet

Svenskeren Jan Carlzon, tidligere topchef i SAS, mener, at lovgivning skal sikre mænd indflydelse.

storybild

Arkivfoto (Billede: Polfoto/Joakim Karlsson)

Inden længe er det kvinderne, der styrer det hele.

Det mener den efterhånden 75-årige svenske erhvervsmand Jan Carlzon, der fra 1981 til 1993 var koncernchef i luftfartsselskabet SAS.

I programmet Köttberget Checkar Ut med den populære vært Claes Elfsberg på svensk tv siger Carlzon, at udviklingen går i en retning, hvor kvinderne tager over.

- Vi er på vej ind i et matriarkat, som Carlzon i programmet.

- Vi må have en lovgivning, der siger, at der skal være 50 procent kvinder og 50 procent mænd i virksomhedsbestyrelser. Får vi ikke det, så bliver fordelingen snart, at der vil være 70 procent kvinder og 30 procent mænd, og det tror jeg heller ikke er godt, siger han videre.

LÆS OGSÅ: Alexandra deler vandene med sit meget ærlige billede - frastøder det dig?

- Der skal altså være kvoter for at beskytte mænd?, spørger Claes Elfsberg.

- Ja, det tror jeg, svarer den tidligere SAS-chef.

- Jeg siger det lidt i sjov, men der er en alvor i baggrunden, også når jeg siger det.

Ifølge Svenska Dagbladet er omkring 28 procent af medlemmerne af svenske bestyrelser i dag kvinder.

Carlzon var, i hvert fald i begyndelsen, en populær koncernchef for SAS.

Det var under hans ledelse, at selskabet fik stor succes, blandt andet med planen om at flyve med forretningsrejsende.

LÆS OGSÅ: Tre ting Danmark skal oppe for at blive verdens mest velstående land

Han blev kaldt "verdens bedste Carlzon".

Men i de sidste år med ham i toppen begyndte konkurrenterne at snappe efter SAS i det lukrative marked for businessclass-kunderne, ligesom SAS også fik problemer med at tjene penge på hoteldrift.

LÆS OGSÅ: Langt til ligestilling: Unge støtter gammeldags kvinderoller

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress