13/03-16 12:46; Opdateret: 13/03-16 14:20

Læge ville indlægge pilot før 150 døde i franske alperLæge ville indlægge pilot før 150 døde i franske alper

Havarirapport om flystyrt i Alperne efterlyser klarere regler for oplysninger om piloters mentale tilstand.

storybild

Redningsarbejder fires ned på bjerg ved Seyne-les-Alpes 26. marts 2015 to dage efter, at andenpiloten fra Germanwings styrer Airbus 320 med 150 om bord ind i bjergsiden. (Billede: AP/Laurent Cipriani)

Den franske havarikommission (BEA) anbefaler, at der indføres skrappere lægetjek af piloter.

Det hedder det i den endelige rapport om det tyske passagerfly fra Germanwings, der styrtede ned i de franske alper i marts sidste år.

Andenpiloten Andreas Lubitz lod med vilje sin Airbus 320 med 150 om bord brage ind i en bjergside i de franske alper. Han led af en svær depression og havde mange gange opsøgt forskellige læger om sine problemer.

Der er behov for "klarere regler" for, hvornår man kan kræve fortrolige medicinske oplysninger om piloters mentale problemer videregivet til myndighederne.

- Klarere regler behøves for at fastslå, hvornår det er nødvendigt at ophæve lægers fortrolighedsløfte, siger Arnaud Desjardin, der på et pressemøde præsenterede BEA's konklusioner.

- Adskillige privatpraktiserende læger havde informationerne, at Lubitz var syg.

- Disse informationer blev ikke videregivet til luftfartsmyndighederne eller til hans arbejdsgiver, konstaterer Desjardin.

Det fremgår af rapporten, at en af de læger, som andenpiloten Andreas Lubitz, havde opsøgt, to uger før flystyrtet havde anbefalet, at han skulle lade sig indlægge på et psykiatrisk hospital.

Men denne læge havde ikke informeret myndighederne om, hvad han havde anbefalet.

BEA fastslår, at Lubitz låste sig inde i cockpittet, da flyets kaptajn for en kort bemærkning var på toilettet. Herefter styrede han med vilje flyet ind en bjergside i Frankrig.

Flyet havde været på vej fra Barcelona til Düsseldorf.

BEA går ikke så langt som at anbefale regelmæssige psykiatriske undersøgelser af alle piloter. Men de franske havarimyndigheder mener, at alle piloter, der har en fortid med psykiske lidelser, skal undersøges fortløbende.

Efter katastrofen sidste år har en del luftfartsselskaber indsat nye låse, så det ikke længere er muligt fuldstændig at aflåse cockpittet.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress