Af Ritzau - 07/04-16 12:15

Kinesiske selskaber fylder markant meget i Panama PapersKinesiske selskaber fylder markant meget i Panama Papers

Al omtale af Panama Papers er blevet mørkelagt i Kina. Mange selskaber fra Kina og Hongkong er indblandet.

storybild

Den kinesiske tabloidavis Global Times, der har tætte forbindelser til det kinesiske regeringsparti, har forsøgt at rejse tvivl om papirernes ægthed. Til trods for at præsident Xi Jinping har lanceret en antikorruptionsenhed, er en tredjedel af skuffeselskaberne nævnt i papirerne fra Kina og Hongkong. (Billede: AP/Andy Wong)

Næsten en tredjedel af alle forretningsaktiviteter i advokatfirmaet Mossack Fonseca, der lige nu er omdrejningspunkt for de lækkede såkaldte Panama Papers, stammer fra kontorer i Kina og Hongkong. Det viser papirerne ifølge nyhedsbureauet AFP.

Således er flere end 16.300 af det omstridte advokatselskabs skuffeselskaber blevet oprettet fra Kina og Hongkong. Det tegner sig for 29 procent af alle skuffeselskaber nævnt i de 11,5 millioner lækkede papirer fra Mossack Fonseca.

Papirerne viser også, at familiemedlemmer til mindst otte nuværende eller tidligere medlemmer af Kinas øverste organ, Politbureauets Stående Udvalg, har været impliceret i brugen af offshoreselskaber.

Det sker til trods for, at den kinesiske regering under præsident Xi Jinping har lanceret en meget omtalt antikorruptions enhed.

Brug af offshoreselskaber er for så vidt ikke ulovligt, men ofte dukker de op i sager om skatteunddragelse, da selskaberne kan bruges til i al hemmelighed at flytte sorte penge til udlandet.

Ud af 168 lande ligger Kina nummer 83 på korruptionsindekset hos den internationale organisation Transparency International, som oplyser om og bekæmper korruption.

Medier i det kommunistiske Kina har undladt at rapportere om den store lækage, og når udenlandske tv-stationer såsom britiske BBC har fortalt om dokumenterne, er skærmen gået i sort.

Samtidig har Global Times, en avis med tætte forbindelser til det kinesiske regeringsparti, forsøgt at rejse tvivl om papirernes ægthed.

- Spørgsmålet er, om de journalister, der har undersøgt papirerne, arbejder for amerikanske efterretningstjenester, skriver avisen torsdag.

Global Times nævner heller ikke de kinesiske politikere, der er indblandet i lækken, men fokuserer i stedet på de afsløringer, der omfatter ledere i Island, Ukraine og Storbritannien samt de beskyldninger, der er knyttet til den russiske præsident, Vladimir Putin.

Yderligere er kinesiske journalister blevet beordret til at slette "alt indhold relateret til Panama Papers", viser en vejledning, som nyhedsbureauet AFP er kommet i besiddelse af.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress