Af - 24/07-16 08:37; Opdateret: 24/07-16 09:37

Mere af denne SIMPLE ting giver et lykkeligt ægteskabMere af denne SIMPLE ting giver et lykkeligt ægteskab

"Og de levede lykkeligt til deres dages ende". Sådan slutter flere eventyr, men hvordan sikrer man, at ens eget liv bliver sådan, når man først har fundet sin udkårne? Få svar her.

Bildstrecke im Grossformat »
I dette billedgalleri kan du klikke dig gennem ni råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her er ni simple råd til en bedre søvn.

Send hende blomster, få nu rost ham og husk at have kvalitetstid sammen. Det plejer typisk at være nogle af rådene til, hvordan man får et sundt og godt parforhold.

Men forskning viser, at nøglen til et lykkeligt parforhold er meget mere simpel. Det kræver blot en god nattesøvn. Det fastslår blandt andet et nyt studie, publiceret i tidsskriftet "the Journal of Family Psychology", skriver Daily Mail.

Psykologer er nået frem til den konklusion, at syv eller otte timers søvn hver nat betyder, at man er mindre tilføjelig til at fokusere på de negative sider ved ens parforhold. Har man haft en god nattesøvn, er man omvendt mere indstillet på at se de bredere perspektiver.

LÆS OGSÅ: Skændes I på ferien? Så truet er dit parforhold

Søvn hjælper også på at forbedre den funktion i hjernen, der styrer din selvkontrol, fastslår forskere fra Florida State University. Med en bedre selvkontrol, har vi større mulighed for at forbedre vores opfattelse af relationer.

I det nyeste studie har forskere bedt 68 nygifte om at dokumentere deres søvnmønster, og samtidig har deltagerne ført dagbog over deres ægteskabelige følelser.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Disse to vaner kan ødelægge dit forhold

Undersøgelsen vidste, at ægtemænd får mest ud af en god nattesøvn. Selv de dage, hvor mændene var oppe og toppes med deres koner, havde de positive indstillinger til deres ægteskab - forudsat, at de havde fået sovet godt natten forinden.

- Søvn er en vigtig faktor, der påvirker vores ægteskabelige tilfredshed, konkluderer forskerne og tilføjer:

- Op mod en tredjedel af de par, der er gift eller lever sammen, rapporterer, at søvnproblemer er en byrde for deres forhold.

LÆS OGSÅ: Hver tiende mand kommer for tidligt

LÆS OGSÅ: Så lang tid - af hele dit liv - bruger du på at have sex

LÆS OGSÅ: Din toiletrulle sladrer om din personlighed, hvis du hænger den sådan her

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress