Af Lars Dinesen - 03/03-15 06:26

Sverige blev snydt: 250 mandskabsvogne er på vej til IrakSverige blev snydt: 250 mandskabsvogne er på vej til Irak

Forsvaret troede, det solgte pansrede mandskabsvogne til Tjekkiet. Men nu tyder det på, at det blev snydt.

storybild

(Billede: Polfoto/Uncredited)

250 svenske pansrede mandskabsvogne er sandsynligvis på vej til Irak, selv om Sverige ikke tillader våbeneksport til netop Irak, oplyser Sveriges Radio.

De mange krigsudrustede mandskabsvogne blev i 2010 solgt af det svenske forsvar til en statsejet virksomhed i Tjekkiet i den tro, at de skulle anvendes af den tjekkiske hær.

Men ifølge Sveriges Radio snød tjekkerne det svenske forsvar. I virkeligheden var det tjekkiske firma blot en mellemmand for det private firma Excalibur, som nu sælger de mange militære køretøjer videre til Iraks hær, der kæmper mod Islamisk Stat.

LÆS OGSÅ: Islamisk Stat bortfører 90 assyriske kristne i Syrien

Årsagen til, at Sverige ikke tillader våbeneksport til Irak, er, at der er udbredt korruption i den irakiske hær, og våbenleverancer til Iraks hær ender ofte i de forkerte hænder - typisk hos de terrorister, som det egentlig var meningen, de skulle vendes imod.

Men Sverige kan intet stille op nu, fordi det er en tjekkisk virksomhed, der officielt sælger de pansrede mandskabsvogne videre.

- Det er klart, at vi ikke selv havde lavet den her handel med Irak, så det blev en indirekte handel. Intet tyder på, at det er ulovligt, men det er ikke så godt, siger Jan Villaume fra den svenske materielkommando, der har stået for salget, til Sveriges Radio.

LÆS OGSÅ: Frankrig inddrager 46 pas for at stoppe jihadister

- Realistisk set tror jeg, at man ved nærmere eftertanke skulle have vidst, at de her pansrede køretøjer ikke var beregnet til brug i Tjekkiet. Det skulle have været undersøgt nærmere, hvilket ville have været nemt at gøre, tilføjer han.

/ritzau/

LÆS OGSÅ: Islamisk Stat nærmer sig danske soldaters base i Irak

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress