08/03-15 09:18; Opdateret: 08/03-15 09:50

Rapport om MH370-fly: Lokaliseringsbøje virkede ikkeRapport om MH370-fly: Lokaliseringsbøje virkede ikke

Lokalisering af forsvundet fly blev vanskeliggjort, viser ekspertrapport, der ellers ikke kan give nye svar.

storybild

(Billede: Polfoto/AP)

En række uafhængige eksperter har gennemgået alt tilgængeligt materiale for forsøge at finde ud af, hvad der skete, da passagerflyet MH370 forsvandt 8. marts 2014 på vej fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 personer om bord.

Eksperterne, der har undersøgt flymysteriet på vegne af den internationale civile luftfartsmyndighed Icao, er ikke kommet nærmere et svar på, hvad der skete.

LÆS OGSÅ: MH370-rapport kommer søndag: Intet nyt ventes under solen

LÆS OGSÅ: Syv mysterier fra 2014, som vi stadig mangler svar på

Deres rapport viser dog, at batteriet til undervands-positionsbøjen i den sorte boks holdt med at virke mere end et år før, at flyet forsvandt, skriver AP ifølge ABC News.

Det defekte batteri kan have vanskeliggjort mulighederne for at finde flyet, selv hvis det havde været inden for rækkevidde for eftersøgningsmandskabet i Det Indiske Ocean, hvor MH370 menes at være sunket til bunds.

Den anden sorte boks i flyets cockpit virkede, fremgår det af rapporten, som på årsdagen for flyets forsvinden ikke kaster sig ud i teorier om, hvad der kan være foregået.

LÆS OGSÅ: Blogger advarede mod AirAsia-katastrofen

LÆS OGSÅ: To særlige skibe skal lede efter forsvundet passagerfly

- Det eneste formål med undersøgelsen er at forhindre fremtidige ulykker eller hændelser, ikke at udpege skyldige eller ansvarlige, heddet det.

Eksperterne har også undersøgt pilotens og copilotens psykologiske og finansielle profiler, hele besætningens baggrund samt flere af flyets mekaniske systemer, og har heller ikke her fundet noget alarmerende.

- Der var ingen tegn på, at kaptajnen, piloten eller kabinepersonalet har opført sig anderledes end normalt, og der er ingen tegn på alkohol- eller narkoproblemer, hedder det ifølge nyhedsbureauet AFP i rapporten.

Ifølge eksperterne sporede en civil radar flyet i et kort stykke tid efter, at det havde skiftet kurs 8. marts sidste år, hvilket modsiger malaysiske erklæringer om, at flyet kun blev sporet af en militærradar.

LÆS OGSÅ: Flyselskab fyrer 6000 ansatte efter nedstyrtninger

LÆS OGSÅ: Så mange millioner taber Malaysia Airlines om dagen

Ekspertholdet blev nedsat få uger efter, at Boeing 777-flyet fra Malaysia Airlines forsvandt og skulle i henhold til Icao-reglerne aflevere sin rapport inden etårsdagen for ulykken.

- Der ikke meget kød på denne nye rapport. Det skyldes, at der er så lidt at analysere, siger den indonesiske luftfartskonsulent Gerry Soejataman til AFP.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress