Af - 17/04-15 12:22

Krig og rædsel er kommet på SnapchatKrig og rædsel er kommet på Snapchat

Hvad vil du savne mest, hvis du manglede din barndom? Det fortæller afrikanske børn i nød på Unicefs Snapchat-profil.

Bildstrecke im Grossformat »

800.000 børn er på flugt fra terrororganisationen Boko Haram, der hærger i dele af Afrika og særligt i Nigeria. Det vurderer Unicef i deres seneste rapport. De vil sætte fokus på den barndom, som børnene står til at miste, og det gør de på Snapchat.

Profilen hedder 'unicef', og her bringer de dagligt tegninger, som de flygtende børn har malet. Børnene skal beskrive, hvad de savner mest. Samtidig kan Unicefs følgere sende tegninger med det, de selv vil savne, hvis de stod i samme situation.

De bedste tegninger lægges både ud på Snapchat og på en Tumbler-side. Hele kampagnen er rettet mod sociale medier og kører under hashtagget #BringBackOurChildhood. Ifølge Karin Aaen, informationschef i Unicef Danmark, rammer Snapchat perfekt ned i den unge målgruppe.

- Grunden til, at det er hovedplatformen, er for at engagere de unge på en kreativ måde. Men det passer også godt til kampagnens overordnede tema, som er at miste sin barndom, fordi billederne på Snapchat også forsvinder, siger hun til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Snapchat-vennelisten er TILBAGE: Nu i emoji-udgave

Til at skabe fokus på sådan et emne har Snapchat en fordel, fortæller Jacob Mouritzen, der leder social medie-afdelingen hos bureauet Mindshare.

- På Facebook og Instagram er det blevet sværere at få folk til at skabe noget. På grund af Snapchats tegne- og skrivefunktion kan man gå ind og tage del i historien. Jo mere du får folk til at deltage, jo bedre forstår de emnet, og det tror jeg, at Unicef har haft i tankerne med den her kampagne, siger han.


Og ud over de muligheder, som man har for at tegne og skive i Snapchat, er der et par andre punkter, hvor den populære app skiller skiller sig ud fra mængden.

- Snapchat er mere privat end mange af de andre sociale medier, og man kommer lidt tættere på. Billederne kommer direkte fra Unicef og hen til dig, og de fylder hele din skærm, siger Jacob Mouritzen.

LÆS OGSÅ: Nigerias kommende præsident vil stoppe Boko Haram

Unicef arbejder blandt andet sammen med Shaun McBride, der står bag 'Shonduras', som er en af de mest populære Snapchat-profiler. Han skaffede kampagnen 95.300 visninger den første dag, mens Unicefs egen profil nåede 1.500 af slagsen til trods for, at den startede dagen med nul følgere.

Samarbejdet med Shaun McBride skal være med til at brede buskabet yderligere. Karin Aaen fortæller, at formålet i første omgang er at skabe opmærksomhed om problemerne i Nigeria.

- Det er ikke en kampagne, hvor vi beder om penge. Det er for at skabe fokus på en glemt katastrofe, som faktisk er enorm. Vi arbejder også på at indsamle donationer, men der er det ikke de unge, vi går så meget efter der, siger Karin Aaen.

Du kan se mere om Unicefs kampagne på bringbackourchildhood.tumblr.com.



LÆS OGSÅ: Afrika-ekspert: Boko Haram er blevet mere brutale

LÆS OGSÅ: Her er 7 Hollywood-stjerner, du burde følge på Snapchat

LÆS OGSÅ: Så meget privat data videregiver Snapchat til myndighederne

LÆS OGSÅ: Unicef opgiver at få børnedødeligheden ned til tiden

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress