Af - 29/04-16 08:00

Ny forskning kan gøre, at du kun behøver at sove 4-5 timerNy forskning kan gøre, at du kun behøver at sove 4-5 timer

Et dansk studie i søvn er endt i det videnskabelige magasin Science. Professoren bag studiet har fundet hjernens søvnkontakt, der kan gøre at 4-5 timers søvn er nok.

Bildstrecke im Grossformat »
Klik dig gennem galleriet for at læse ni gode råd til, hvordan du sover bedre. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

I et forsøg på at forstå, hvorfor hjernen skrumper, når vi sover om natten, har en flok danske forskere i deres forsøg opdaget, hvad det er, der tænder og slukker for vores hjerne, når vi lægger os til at sove. Resultaterne kan ende med, at vi en dag måske kun behøver 4-5 timers søvn.

Det skriver Politiken.

LÆS OGSÅ: Derfor får du søvn i øjnene om morgenen

Ifølge forskerne ophober der sig en masse affaldsstoffer i hjernen i løbet af dagen. Og grunden til at vores hjerne skrumper er, at der bliver plads til - hvad forskerne kalder - rensevæske, der fjerner disse affaldsstoffer.

- Den mekanisme opdagede vi for knap tre år siden, og nu har vi fundet ud af, hvad der rent praktisk slukker og tænder for hjernen, når vi falder i søvn og vågner igen, siger professor Maiken Nedergaard ved Københavns Universitet til Politiken.

LÆS OGSÅ: Efter en bytur: Sådan får du den bedste søvn

Helt konkret går forskningen ud på at ændre hjernens saltbalance for at kunne styre søvn. En forskning, som Maiken Nedergaard håber, kan hjælpe dem med at manipulere hjernen og dermed forkorte vores søvn drastisk.

- Måske kan vores viden om hjernens saltbalance blive en vej til at sikre en mere effektiv søvn, hvor man ikke behøver at sove 7-8 timer for at være udhvilet men blot 4-5 timer, siger Maiken Nedergaard til Politiken.


LÆS OGSÅ: Sådan kan dårlig søvn i barndommen påvirke resten af dit liv

LÆS OGSÅ: Derfor bør kvinder sove længere end mænd

LÆS OGSÅ: Ny forskning: 'Bonderøve' sover bedre end byboere

LÆS OGSÅ: Mangel på søvn kan give dig 'hash-hungren' efter søde sager

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress