Af - 20/07-16 21:43

Seks ting du kan gøre for at sove godt i natSeks ting du kan gøre for at sove godt i nat

Søvn-ekspert afslører, at en god søvn i høj grad afhænger af din adfærd om dagen.

storybild

Det er i hvert fald en rigtig dum idé at drikke alkohol om aftenen, hvis du vil have de bedste forudsætninger for en god søvn.

Det kan være ret så frustrerende at ligge i sin seng uden at kunne falde i søvn. Lige så irriterende kan det være at vågne midt om natten, for så ikke at kunne komme til drømmeland igen.

Men der er flere ting, du kan gøre for at sikre, at du får en god nats søvn, skriver Daily Mail. Den australske søvnekspert professor David Hillman afslører seks ting, du kan gøre om dagen for at sikre dig en god nattesøvn.

Hav en rutine


Ifølge David Hillman trives din krops indre ur med regelmæssighed. Derfor er det en god idé at få skabt rutiner i hverdagen, så din krop kan indstille sig på at sove, når tiden er ved at være inde til det.

Det betyder dog ikke, at dine weekender skal fungere efter hverdagens rutiner:

- Den lejlighedsvise store aften ude er helt fin. Nogle mennesker er bedre end andre til at håndtere uregelmæssighed, men hvis du roder for meget rundt i dine rutiner, kan det være skadeligt, siger David Hillman til Daily Mail.

LÆS OGSÅ: Geggo revser populært trick: Min datter skal ikke græde sig i søvn

Få løst ting


Det er dårligt for din søvn, hvis du har for mange hængepartier, når du lægger dig til rette under dynen om aftenen.

- Du bliver nødt til at 'lægge dagen i seng', før du selv går i seng, lyder rådet fra søvneksperten til Daily Mail.

Har du for meget mellem ørerne, når du går i seng, forklarer David Hillman, at det kan give hjernen mere fred, hvis du skriver to-do-listen for i morgen ned.

- Tag dig af alle dine tanker, inden du går i seng, så du bedre kan lukke ned for dem, når du ligger i sengen, tilføjer David Hillman til avisen.

Træn og hold en sund livsstil


Husk at få trænet og spise sundt. Det er råd, som vi ofte får i hovedet ved forskellige lejligheder. Og i denne artikel slipper du ikke. For ifølge David Hillman gør det underværker for din søvn, hvis du får bevæget dig ordentligt i løbet af dagen og holdt en sund livsstil.

- Men undgå at få dyrket for meget sport, når du skal i seng, for det kan stimulere hjernen for meget, advarer han.

LÆS OGSÅ: Søvnekspert slår fast: Derfor er en tour-lur så svær at modstå

Tænk over, hvad du indtager inden sengetid

Det er langt fra altid en god idé at smaske en omgang boller i karry i sig, inden dynerne kalder.

- Sene og tunge måltider er et problem for en masse mennesker, forklarer David Hillman.

Problemet med de tunge måltider er, at folk kan få fordøjelsesbesvær, og det er skam ikke noget, der gavner din søvn.

Du skal også passe på med, hvad du hælder i dig af væske op mod sengetid. Eksempelvis er koffein rigtig dårligt for din søvn, så hvis du er kaffetrængende om aftenen, bør du overveje at drikke en koffeinfri kaffe.

Drop alkohol om aftenen


Mange af os har sikkert prøvet at blive meget hurtigt trætte, når vi er i byen. Øl kan have en trættende effekt, og derfor skulle man tro, at det kunne være en god idé at drikke en godnatbajer eller gå i byen for at sikre en god nattesøvn.

Men tro om igen. Der er nemlig to faktorer ved alkohol, der ikke ligefrem gavner din søvn:

Før det første får alkohol dine halsmuskler til at slappe af, og det betyder, at kan få søvnapnø, altså søvnforstyrrelse. Når halsmusklerne slapper af, kan du blandt andet få vejrtrækningsproblemer, og det risikerer at forstyrre din søvn.

- Den anden faktor ved alkohol er, at selvom det beroliger dig, vil alkoholen i din krop fordufte i løbet af natten, og det forstyrrer din søvn.

Planlæg din dag


Ifølge professoren er det vigtigt, at du får planlagt din dag, så du med sikkerhed får overstået dine gøremål, når du har været vågen i 16 timer. Sådan har du nemlig tid til at få sovet otte timer, hvilket er det antal timer, mange har behov for at få sovet.

LÆS OGSÅ: Zara Larsson: Derfor nyder jeg at have sex i søvne

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Disse vaner finder danskerne mest irriterende

LÆS OGSÅ: Disse madvarer skal du IKKE spise før du går i seng

LÆS OGSÅ: 14 akavede stadier du går igennem, første gang du sover hos en fyr

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress