Af - 05/01-16 22:34

Snacker du om natten? Derfor skal du lade væreSnacker du om natten? Derfor skal du lade være

Ny forskning viser, at det kan påvirke hukommelsen negativt, hvis du spiser om natten.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

I galleriet herover får du ni simple råd, der kan sikre dig en bedre søvn (så du ikke vågner og får lyst til chokolade om natten).

Er du typen, der lige skal i køleskabet efter en kold kyllingefrikadelle, inden du går i seng? Eller måske vågner du op om natten og får med det samme lyst til et stykke chokolade eller resterne af den lasagne, du fik til aftensmad?

Selvom det føles så godt i det øjeblik, hvor gaflen møder ganen, er det desværre ikke en særlig god idé i det større perspektiv.

I hvert fald ikke hvis man skal tro et studie fra University of California i Los Angeles, der blev publiceret i onlinetidsskriftet eLife i sidste måned.

Ifølge undersøgelsen kan nattespisning nemlig have en negativ effekt på din hjerne.

Studiet viste, at natmad kan påvirke vores hjernes evne til at lære nye ting og vores evner til at lagre minder.

Det skriver Huffington Post.

- Vi tror på, at det at "snacke" sent om natten kan have indflydelse på vores indlæringsevner ved at påvirke de dele af hjernen, der er ansvarlige for læring og hukommelse, særligt, hippocampus, siger Dr. Dawn Loh, der er forsker på University of California og hovedforfatteren bag studiet, til The Huffington Post. ¨

LÆS OGSÅ: Ny forskning: Alkohol får dig til at æde løs

Det kan påvirke hukommelsen negativt, hvis du åbner køleskabet om natten (Creative Commons: Charli White)

Studiet foregik ved, at forskerne analyserede adfærden og de kognitive evner hos mus, der blev fodret på bestemte tidspunkter over en periode over to uger.

Musene fik enten lov til at spise i dagstimerne, hvor de normalt er mest aktive eller om natten, hvor de normalt sover, fortæller New Scientist.

Musene modtog det samme antal kalorier og fik det samme antal timers søvn.
De kognitive evner blev herefter testet ved at måle, hvordan musene klarede sig i adfærdstest.

LÆS OGSÅ: Ny forskning: Sex er faktisk BEDRE efter en fødsel

I én test undersøgte forskerne musenes hukommelse. De ville teste hvor gode musene var til at huske at et bestemt rum var associeret med et ubehageligt, omend mildt, elektrisk chok efter 24 timer.

Forskerne bemærkede at, de mus, der spiste i det normale tidsrum
blev "lammet" af frygt i højere grad end de, der spiste om natten, når de blev placeret i rummet igen.

Ifølge forskerne tyder det på, at de nattespisende mus ikke huskede, at der var en ubehagelig overraskelse i rummet.

LÆS OGSÅ: Ny forskning: Sådan afslører du din krops sande alder

Forskerne testede desuden, hvor gode musene var til at genkende en hidtil ny genstand og noterede, at musene, der spiste, når de burde have sovet, havde langt sværere ved at huske genstanden end de mus, der spiste på normale tidspunkter.

Samtidig blev molekyler, der påvirker hukommelsen blev ændret hos de nattespisende mus.

Forskerne konkluderede derfor, at kroppens og hjernens indre "ur" kommer ud af takt - hvilket altså påvirker hukommelsen.

LÆS OGSÅ: Forskning: Derfor skal du ikke gå på slankekur


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress