Af Ritzau - 23/11-16 09:50; Opdateret: 23/11-16 10:09

Scandinavian Star-kommission vil finde spor i ny færgebrandScandinavian Star-kommission vil finde spor i ny færgebrand

Norsk kommission vil samle oplysninger om skibsbrande ved at se på skader fra færgebrand i oktober.

storybild

Branden om bord på "Scandinavian Star" i 1990 kostede 198 mennesker livet. Arkivfoto (Billede: Scanpix/Claus Bjørn Larsen)

Mysteriet om branden om bord på færgen "Scandinavian Star" for 26 år siden kan komme et skridt nærmere en opklaring.

En norsk kommission, der gransker omstændighederne omkring branden, skal samle viden fra en færge, der brændte for en måned siden.

Det skriver det norske nyhedsbureau, NTB.

Et hold fra kommissionen kommer onsdag til den norske landsby Rubbestadneset nær Bømlo i det sydvestlige Norge. Her brændte en færge i 20 timer, mens den lå til kaj i slutningen af oktober.

- Vi er ikke på udkig efter noget bestemt. Det er primært for at danne os et helhedsindtryk af, hvordan en brand i en lukket stålkonstruktion udvikler sig, siger Frank K. Olsen, leder af kommissionen, til tv-stationen NRK.

Bilfærgen "Strand" blev totalskadet i branden. Mange låste rum og en kraftig varmeudvikling menes at være årsager til, at ilden spredte sig til størstedelen af færgen, og gjorde branden vanskelig at få bugt med.

Ingen mennesker kom til skade.

Det er Norges storting, der har nedsat kommissionen. Efterforskningen vil overvejende gå ud på at få opklaret, om branden Star var påsat som del af et forsikringsbedrageri.

Katastrofen på "Scandinavian Star" i april 1990 kostede 159 mennesker livet.

Færgen brød i brand om natten, da den befandt sig i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn. Efterfølgende viste det sig, at ilden var opstået flere forskellige steder, og at brandene sandsynligvis var påsat.

Norsk politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden.

Siden har en række svenske brandeksperter sået tvivl om den påstand, fordi det er usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.

Pårørende til omkomne har kritiseret efterforskningen af branden og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress