Af Maja Grønholdt Jensen - 24/10-15 08:52

VW-skandale bremsede forhandlinger med Formel 1-holdVW-skandale bremsede forhandlinger med Formel 1-hold

Red Bull bekræfter, at holdet førte samtaler om et partnerskab med VW inden afsløring af softwaresnyd.

storybild

(Billede: Polfoto/Polfoto)

Volkswagen var efter alt at dømme tæt på at blive en del af Formel 1-sporten, inden skandalen om den tyske bilkoncerns forureningssvindel begyndte at rulle.

Det er teamchefen for Red Bull, Christian Horner, der i forbindelse med denne weekends Formel 1-løb i Austin, Texas, fortæller om VW's interesse.

- Der har været samtaler med VW-gruppen, men selvfølgelig er Formel 1 nok det sidste, de har i tankerne i den nuværende situation, siger Horner.

Red Bull har endnu ikke meldt ud, hvem der bliver holdets motorleverandør næste år.

Holdet, der vandt kørernes og konstruktørernes mesterskab fire år i træk mellem 2010 og 2013 med motorer fra Renault, har været på udkig efter en ny og konkurrencedygtig motor, siden samarbejdet med den franske producent brød sammen.

Ifølge den nu iturevne kontrakt skulle Renault også have leveret motorerne i næste sæson.

Flere medier har nævnt Ferrari som en mulig leverandør i 2016, hvilket skulle give Red Bull tid til at finde en mere langsigtet løsning. Men ifølge nyhedsbureauet Reuters har italienerne afvist et samarbejde.

- Der er i øjeblikket en forfærdelig masse spekulationer og formodninger om vores situation, siger Horner.

Han tilføjer, at der under samtalerne med VW blev "givet løfter" samt, at "alt nok skal fremstå klart", når "tingene falder på plads".

Spekulationerne om et partnerskab mellem VW-koncernen og Red Bull er ikke nye.

BBC skrev i september - inden skandalen om snydesoftware i flere af VW's modeller kom frem - at VW-koncernen i 2018 ville overtage Red Bulls Formel 1-hold.

Samtidig skulle det østrigske selskab bag energidrikken sponsere holdet med flere hundrede millioner kroner om året.

Faktisk manglede bare den endelige godkendelse fra ledelsen i VW, før parterne kunne underskrive en aftale.

Men kort tid efter indrømmede Volkswagen, at det havde fusket med millioner af dieselbilers reelle udledning af sundheds- og miljøskadelige stoffer i USA.

VW-aktien blev i løbet af få dage en tredjedel mindre værd på børsen, og den mangeårige topchef Martin Winterkorn trådte tilbage på grund af skandalen.

/ritzau/Reuters

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress