Af - 06/11-15 06:45

5 TIPS: Sådan bliver du bedre til at stå op om morgenen5 TIPS: Sådan bliver du bedre til at stå op om morgenen

Drop snooze, koffein og elektronik. Med disse råd bliver det nemmere for dig at stå op om morgenen.

Bildstrecke im Grossformat »

Er du en af dem, som slet ikke forstår, hvordan nogle mennesker flyver ud af sengen om morgenen 'for at få noget ud af dagen'? Så er der her nogle gode råd til at gøre dine morgener lettere.

Entrepreneur.com har samlet fem gode råd, som kan gøre dig til et vaskeægte morgenmenneske - eller måske bare få dig til at hade den del af dagen lidt mindre.

LÆS OGSÅ: I nat skal du stille dit ur: Men hvordan er det nu lige ... ?

Start aftenen før

Kvaliteten af din søvn spiller naturligvis en afgørende rolle, hvis du vil være bedre til at stå op om morgenen. Og så har forskning også peget på, at din generelle motivation hænger sammen med din søvnkvalitet.

Derfor kan det være en god idé aftenen før at skære ned på koffein op til sengetid og slukke for elektronikken, før du lægger dig. Koffeinen holder dig frisk, men det gør lyset fra din smartphone faktisk også.

Et godt alternativ til Facebook på telefonen kan være at læse en bog. Microsoft-milliardæren Bill Gates læser cirka en time, før han skal sove. Det er biografier eller historiebøger.

LÆS OGSÅ: GUIDE: Sådan falder du i søvn igen, hvis du vågner midt om natten

Find ud af, hvorfor det er vigtigt

Alt forandring er svær. For at kunne gennemføre store ændringer, kræver det, at du finder motivationen. Du skal gøre op med dig selv, hvorfor det er vigtigt at blive bedre til at stå op om morgenen.

Mere energi? Hjælper det dig med at tabe dig? Giver det dig mere selvtillid? Der er en større chance for, at du får lyst til at stå op, hvis du husker dig selv på, hvorfor du gør det!

LÆS OGSÅ: Dansk forskning: Derfor SKAL børn sove nok

Lad være med at snooze

Det kan virke som den bedste idé i hele verden at give snooze-knappen et tryk som det første, når du slår øjnene op. Men det er det ikke - nærmest tværtimod. Forskning viser faktisk, at du bare bliver endnu mere træt af det.

Derudover er der også en psykologisk faktor i, at det første, du gør om morgenen, er at udskyde ting. Du piller på den måde ved forståelsen af din af selvdisciplin.

Et godt tip er at placere din telefon eller vækkeur langt væk fra dig. Det tvinger dig ud af sengen og forhindre dig i bare at kunne lave den her:

LÆS OGSÅ: Problemer med at sove? Her er 5 tips til at falde i søvn

Ændr din morgenrutine langsomt

Al begyndelse er svær, og er du vant til at sove til middag, er det ikke nogen god idé at begynde at stå op klokken halv fem om morgenen. Det gør det næsten umuligt for dig at holde planen om at stå tidligere op.

Det kan være en god idé gradvist at sætte uret tilbage. Eksempelvis med 15 minutter ad gangen. På den måde virker det ikke som den store omvæltning, og du kan roligt få styr på dine nye rutiner.

LÆS OGSÅ: Sover du med kæledyret? Det skal du vide

Vælg rutiner du kan lide

Hvis du vil gøre dig forhåbninger om, at blive glad for at stå op om morgenen, er det vigtigt, at du ikke hader ALT ved den tidlige morgenstund. Vælg derfor nogle rutiner, som du kan lide. På den måde bliver din morgen forbundet med noget rart.

Det hele skal ikke handle om, at du skal være produktiv. Så gode rutiner kan være afslapning med familien, læse dagens avis eller noget let fysisk. Lav gerne en liste, som du kan kigge på, når du mest af alt har lyst til at lægge dig igen.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress