Af - 04/05-15 19:54; Opdateret: 04/05-15 21:33

Automat sælger T-shirts for 15 kroner - derfor vil ingen købe demAutomat sælger T-shirts for 15 kroner - derfor vil ingen købe dem

Socialt eksperiment vil sætte fokus på, hvor vores tøj kommer fra.

En automat sælger T-shirts for 15 kroner, og forbipasserende putter penge i maskinen. Her kan du se, hvorfor de alligevel fortryder og ikke køber en. Læs mere om videoen på Fashion Revolutions Youtube-side. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Det lyder som et godt tilbud. To euro for en T-shirt, svarende til 15 kroner i dansk valuta. Det vil de færreste sige 'nej tak' til.

Men det gør folk i den video, du kan se øverst. En automat midt i Berlin sælger de billige T-shirts, og den tiltrækker i første omgang stor opmærksomhed fra forbipasserende.

De putter også penge i maskinen, men inden den smider en T-shirt den anden vej, skal kunderne lige se en video. Og den får dem til at skifte mening.

Se selv, hvorfor folk ikke vil have T-shirten alligevel i klippet øverst.

LÆS OGSÅ: EKSPERIMENT: Mødre efterladt målløse, mens deres børn bliver kidnappet af fremmed

Det sociale eksperiment er lavet af organisationen Fashion Revolution, der kæmper for, at tøjfirmaer i højere grad fortæller, hvor deres tøj helt præcist kommer fra.

Deres forslag er, at man skal spørge tøjmærkerne om, hvem der har lavet det tøj, man er ved at købe? Ud over videoen bruger de også #whomademyclothes til at fremme deres budskab.

'Fashion Revolutions mission er at opnå en større gennemsigtighed på det globale tøjmarked for at forbedre arbejdsforholdene i produktionslandene. Vi tror på en modeindustri, der værdsætter mennesker, miljøet og kreativitet på lige fod,' skriver de i forbindelse med videoen på Youtube.

LÆS OGSÅ: TV: Hvor nemme er mænd? Hun spørger 100 fyre om de vil have sex

Videoen blev udgivet i forbindelse med Fashion Revolution Day, der ligger på den 24. april, og som organisationen har skabt for at minde 1.133 tøjarbejdere, der omkom på en fabrik i Bangladesh i 2013.

Siden har mere end 2,8 millioner set, hvordan folk vælger at donere de 15 kroner frem for at købe en T-shirt. Og Fashion Revolution opfordrer også andre til at donere penge til dem.

Det skal bruges til at organisationen har mulighed for at presse endnu mere på tøjindustrien, og det kan gøres her.

LÆS OGSÅ: TV: Kvinder lyver om prisen på tøj overfor kæresten

LÆS OGSÅ: Dansk plus size-model: Jeg bliver provokeret af forslag om tøj-forbud

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress