Af - 08/11-16 09:26

Fem gode grunde til at du ikke skal være flyskrækFem gode grunde til at du ikke skal være flyskræk

Er du bange for at flyve? Her er fem gode grunde til, at du ikke bør frygte flyveturen.

Bildstrecke im Grossformat »
Klik dig gennem galleriet og find ud af hvorfor det ikke er farligt. Hvis du frygter edderkopper, hører du sandsynligvis ofte klichéen "Edderkopper er faktisk mere bange for dig, end du er for dem". For folk med flyskræk svarer den sætning nogenlunde til "Der er større risiko for at dø på køreturen på vej til lufthavnen end på selve flyveturen" - og de har ret. David Ropeik fra Harvard University har undersøgt sagen, og det viser sig, at risikoen for at du dør i et biluheld er cirka 1 til 5000, mens det for flystyrt er 1 til 11,000,000. Hvis du en dag skulle være så uheldig at være i et fly, der styrter ned, skal du trøste dig med, at der er 95% chance for, at du overlever styrtet. Flyets vinger bliver bøjet indtil de knækker for at finde vingens bristepunkt. Det kræver langt mere kraft at knække dem, end noget fly nogensinde er blevet udsat for under en flyvning, og flyet gennemgår utallige forskellige test, heriblandt... ...kyllingetesten. Flyet bliver testet i forhold til hvor meget motorerne kan indtage uden at gå i stykker. Under testen skydes døde kyllinger ind i den tændte motor og på forruden, for at simulere at flyet rammer en fugl i luften. Det kan se ud som om, at det kun er motorerne, der holder flyet i luften. Man forestiller sig, at flyet snurrer rundt og styrter ned, hvis en af motorerne går i stykker, men alle kommercielle fly kan flyve perfekt med kun én motor... ...og hvad så hvis de begge to går i stykker? Ja, så forvandles flyet nærmest til et svævefly, der kan svæve op til flere hundrede kilometer, før det begynder at miste så meget fart, at det styrter ned. Oddsene for at begge motorer går i stykker, er utrolig små. Det sker kun én gang på én milliard flyvetimer, hvis man skal tro producenten Hvis du ikke tænker så meget over faren for at styrte ned med mange hundrede kilometer i timen, men snarere er bange for de mange bakterier der angiveligt bliver blæst rundt i hele flyet, kan vi trøste dig med, at alle kommercielle fly udstyres med kraftige HEPA filtre, der renser luften 20-30 gange i timen. Der kan dog findes bakterier visse steder på flyet. Vask hænder efter du har rørt ved håndtaget til flytoilettet, der sker ting og sager derinde. ...og når du har rørt ved diverse skærme og klapborde ved dit sæde. Turbulens er meget irriterende og ubehageligt, men selv det største vindpust ville ikke kunne få flyet til at styrte. Turbulens kan sammenlignes med et bump på vejen; det er ikke særlig behageligt, men det er heller ikke farligt. Hvis du vil mindske risikoen for at få en turbulent tur, kan du bestille dine billetter til tidlig morgen eller tæt på solnedgang, hvor Solen ikke opvarmer Jordens overflade, og dermed gør atmosfæren ustabil. Vælg også et sæde lige ud for vingerne, da fronten og enden af flyet bevæger sig mest.

Frygten for at flyve kaldes aviatofobi, og på samme måde som mange andre fobier er frygten ofte irrationel, og skyldes manglende forståelse. Det er nemlig tusinde gange mere sandsynligt at blive ramt af et lyn, end at dø i et flystyrt.

LÆS OGSÅ: SAS satser tre-cifret millionbeløb på digital kundepleje

Lifehacker har samlet en liste over fem gode grunde til, at du ikke behøver at frygte en flyvetur.

LÆS OGSÅ: LISTE: 9 skræmmende ting piloter holder hemmeligt for dig

LÆS OGSÅ: 25-årige Stephanie vågnede helt fedtet på fly: - Jeg troede, hun nød det

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress