Af - 20/05-15 09:01

GUIDE: Sådan snyder mænd chefen til at tro, de arbejder 80 timer om ugenGUIDE: Sådan snyder mænd chefen til at tro, de arbejder 80 timer om ugen

Mænd bruger en række simple trick, som bringer dem foran kvinderne i køen, når der skal gives lønforhøjelser og forfremmelser, viser nyt amerikansk studie.

Bildstrecke im Grossformat »

En tredjedel af de mænd, der hævder, at de arbejder 80 timer om ugen, arbejder i virkeligheden kun omkring 50 timer. Men de bliver stadig forfremmet foran deres kvindelige kolleger.

Hvordan kan det lade sig gøre? Fordi de følger en række listige trick, som gør det muligt for dem at se deres familier og leve et liv ved siden af jobbet – uden at chefen finder ud af det.

Sådan lyder konklusionen i et nyt amerikansk studie, som er blevet publiceret i New York Times, som har undersøgt arbejdsvanerne for en grupper 'super-medarbejdere'.

Studiet blev udført af Erin Reid, som forsker i organisations-adfærd ved Boston Universitet. Hun fulgte et højprofileret rådgivningsfirma i USA, og her gjorde hun nogle interessante observationer.

LÆS OGSÅ: Pendlere raser over denne DSB-video: Sådan ser virkeligheden ikke ud

Hun satte sig for at undersøge, hvordan mænd og kvinder forsøgte at leve op til forventningerne om at være 'den ideelle medarbejder'. Hun interviewede 82 konsulenter - 64 af dem var mænd, 18 kvinder.

Hos det pågældende firma, som er blevet anonymiseret i undersøgelsen, var forventningen til de ansatte, at de lagde 80 timers arbejde om ugen, var klar til at rykke ud til opgaver med det samme, og at de prioriterede firmaets kunder over alt andet – inklusive deres egne familier.

LÆS OGSÅ: Lærere og kommuner tæt på aftale om arbejdstid

Forskeren fandt ifølge New York Times frem til, at 31 procent af den undersøgte gruppe mænd gik for at være 'ideelle medarbejdere' i firmaets øjne, selv om de formåede at have rigelige mængder fritid sammenlignet med de øvrige ansatte.

Se de fem trick i galleriet over artiklen.

Erin Reid observerede blandt andet, at mændene ofte indgik i mindre grupper på arbejdspladsen, hvor de havde aftalt at dække for hinanden, så de hver i sær kunne få tid til at se deres familier, uden at cheferne nogensinde fandt ud af det.

De gjorde også meget ud af at arrangere møder med firmaets kunder, så tæt på arbejdspladsen som muligt. Det er nemlig ofte rejsetiden til og fra møder, der kan koste dyrebare arbejdstimer.

De snedige mænd foretager desuden opkald på skæve tidspunkter af døgnet, og de sørger for altid at have deres arbejdsmail stående åben på en computer derhjemme – det giver nemlig også point i bogen, lyder det:

- Vores email-system har en indbygget timer, så du kan altid se, hvem der er online, og hvem der ikke er, forklarer en ansat fra rådgivningsfirmaet til Reid, skriver New York Times.

LÆS OGSÅ: Nu skal politibetjente registrere citronmåner

På den modsatte side stod de hårdtarbejdende kvinder, som brugte langt flere timer på jobbet end deres mandlige kolleger. De begik dog en række 'fejl' set med amerikanske karriere-briller:

- Kvinder involverede firmaet i deres liv. De bad om at få færre timer. Firmaets var lød: Når du får børn, kan vi hjælpe dig med at få det til at hænge sammen'. Den forklaring købte kvinderne, og de gjorde, hvad der blev forventet af dem – til en dårligere løn og med færre forfremmelser.

Mænd der gjorde det samme og spillede med åbne kort endte også med at blive kørt ud på et sidespor, forklarer Reid til avisen.

- Firmaerne bliver nødt til at droppe kravet om, at deres ansatte skal være fuldt dedikerede til firmaet. Det er direkte inhumant at forvente. Og min forskning viser faktisk, at det kan lade sig gøre at udføre et godt stykke arbejde og samtidig have et liv ved siden af, siger hun til New York Times.

LÆS OGSÅ: Løn som fortjent? Så mange timer arbejder din chef i virkeligheden

LÆS OGSÅ: De fleste af os arbejder mindre end vi tror

LÆS OGSÅ: Ingen tror på overenskomst-slagsmål i et valgår

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress